Javascript must be enabled for the correct page display

Verbindt Fictie? Het Effect van het Lezen van Fictie op Cognitieve Empathie in een Gepolariseerde Samenleving

Hoogland, Jasmijn (2024) Verbindt Fictie? Het Effect van het Lezen van Fictie op Cognitieve Empathie in een Gepolariseerde Samenleving. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
BachelorThesis_JEHoogland_S3762939.pdf

Download (296kB) | Preview

Abstract

Samenvatting In Nederland is er sprake van toenemende negatieve gevoelens tussen politieke tegenstanders, oftewel affectieve polarisatie. Empathie kan een belangrijke rol spelen in het vergroten van de verbondenheid tussen deze andersdenkenden. Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat het lezen van fictie, door blootstelling aan diverse perspectieven en achtergronden, mogelijk kan bijdragen aan het vergroten van het empathisch vermogen. In dit onderzoek analyseerden we aan de hand van vragenlijsten of mensen die vaker fictie lezen, hoger scoren op cognitieve empathie richting een deelnemer met een ander politiek standpunt dan mensen die minder vaak fictie lezen. Het experiment dat we uitvoerden bestond uit het voeren van een anoniem online chatgesprek tussen deelnemers met verschillende politieke standpunten over het Nederlandse migratiebeleid (N = 146). Onze resultaten toonden geen significante relatie tussen het lezen van fictie en cognitieve empathie. We concluderen dat het lezen van fictie niet leidt tot een groter empathisch vermogen na het voeren van een online gesprek met een andersdenkende. Onze resultaten benadrukken het belang van uitvoeren van aanvullend onderzoek in diverse contexten om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop het lezen van fictie cognitieve empathie kan beïnvloeden. Trefwoorden: affectieve polarisatie, empathie, fictie, lezen, migratiebeleid, online discussies

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Koudenburg, N.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 01 Feb 2024 07:53
Last Modified: 01 Feb 2024 07:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3069

Actions (login required)

View Item View Item