Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van contextuele factoren op mind-mindedness: een systematische review

Polat, Nevin (2024) De invloed van contextuele factoren op mind-mindedness: een systematische review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis S5441277 Nevin Polat.pdf
Restricted to Registered users only

Download (394kB)

Abstract

Mind-mindedness verwijst naar de bereidheid van ouders of verzorgers om hun kind te behandelen als een individu met een eigen gedachte- en gevoelswereld. Eerdere studies hebben aangetoond dat mind-mindedness positieve effecten heeft op de ontwikkeling van het kind. Desondanks is er beperkte kennis over wat individuele verschillen in ouderlijke mind-mindedness veroorzaakt. Het doel van deze systematische review was om een overzicht te bieden van studies tussen 1997 en 2023 die zich richten op contextuele omgevingsfactoren die de mate van ouderlijke mind-mindedness beïnvloeden. Het PRISMA raamwerk voor systematische review werd gebruikt om relevante literatuur te identificeren, waarbij negen elektronische databases werden doorzocht. In totaal werden negen artikelen geïncludeerd in deze studie. De resultaten wijzen op verbanden tussen ouderlijke mind-mindedness en de contextuele omgevingsfactoren cultuur, sociaaleconomische status (SES), sociale steun, stressvolle context en a-typische opvoedingscontext. Met betrekking tot culturele aspecten zijn er meerdere en consistente onderzoeksresultaten gevonden die suggereren dat moeders uit individualistische culturen meer mind-mindedness laten zien dan moeders uit collectivistische culturen. Vanwege tegenstrijdige uitkomsten in twee onderzoeken over de relatie tussen SES en ouderlijke mind-mindedness, evenals het beperkte aantal onderzoeken naar de factoren sociale steun, stressvolle context en a-typische opvoedingscontext, is voorzichtigheid geboden bij uitspraken over deze factoren. Deze review benadrukt vooral de noodzaak van meer aandacht voor de invloed van contextuele factoren bij het onderzoeken van mind-mindedness.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Feb 2024 10:24
Last Modified: 02 Feb 2024 10:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3070

Actions (login required)

View Item View Item