Javascript must be enabled for the correct page display

Systematische literatuurstudie: De huidige stand van onderzoek naar de invloed van assistentiehonden op het alledaags functioneren en het welzijn van jongeren met psychosociale problemen

Bröring, Marion (2024) Systematische literatuurstudie: De huidige stand van onderzoek naar de invloed van assistentiehonden op het alledaags functioneren en het welzijn van jongeren met psychosociale problemen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Marion S5727626 definitief.pdf

Download (919kB) | Preview

Abstract

Jongeren met psychosociale problemen kunnen welllicht geholpen worden door specifiek opgeleide psychosociale assistentiehonden. Een assistentiehond kan door verschillende taken, zoals fysiek contact of het geven van waarschuwingen, het gevoel van veiligheid bij de jongere vergroten of bepaalde angsten wegnemen. Een overzicht van de huidige stand van onderzoek naar de invloed van assistentiehonden op jongeren met psychosociale problemen ontbreekt. Het doel van dit systematische literatuuronderzoek was om de beschikbare literatuur over de invloed van deze honden op het welzijn en alledaags functioneren van jongeren met psychosociale problemen overzichtelijk te maken. De methodologische kwaliteit van de geselecteerde literatuur is eveneens beoordeeld. Na een systematisch zoekproces zijn er uit 5 databanken 5.715 documenten geselecteerd voor een eerste beoordeling. Na toepassing van verschillende inclusie- en exclusiecriteria zijn er uiteindelijk uit 16 documenten data verzameld met behulp van een data extractie formulier. Er heeft een narratieve synthese plaatsgevonden door middel van een thematische analyse. De methodologische kwaliteit van de geselecteerde documenten is beoordeeld en gevarieerd gebleken. Wanneer rekening wordt gehouden met enkele uitdagingen, levert de psychosociale assistentiehond een positieve bijdrage aan het alledaags functioneren en het welzijn van jongeren met een grote variatie aan psychosociale problematiek. De grootste uitdaging heeft te maken met de beperkte kennis van psychosociale assistentiehonden bij het brede publiek. Dit zorgt in sommige situaties voor discriminatie richting jongeren met een psychosociale assistentiehond. Hoewel de huidige stand van onderzoek veelbelovende resultaten laat zien, is meer onderzoek noodzakelijk om de effectiviteit van psychosociale assistentiehonden voor jongeren aan te tonen. Trefwoorden: psychosociale assistentiehond, psychosociale problemen, jongeren, alledaags functioneren, welzijn

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Feb 2024 10:24
Last Modified: 02 Feb 2024 10:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3073

Actions (login required)

View Item View Item