Javascript must be enabled for the correct page display

De Rol van Ouderlijke Factoren in Mind-Mindedness: een Systematische Review

Blankvoort, Manon (2024) De Rol van Ouderlijke Factoren in Mind-Mindedness: een Systematische Review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis_S5765390_ManonBlankvoort.pdf

Download (545kB) | Preview

Abstract

Mind-mindedness beschrijft de ouderlijke bereidheid om het kind te behandelen als een individu met een eigen gedachte- en gevoelswereld. Eerder onderzoek heeft overtuigend de positieve impact van mind-mindedness op de ontwikkelingsuitkomsten van kinderen aangetoond. Recentelijk hebben onderzoekers zich meer gericht op de oorsprong van individuele verschillen in ouderlijke mind-mindedness, echter hierover is nog niet eerder een overzichtsartikel verschenen. Volgens het process of parenting model (Belsky, 1984) zijn ouderfactoren (zoals ontwikkelingsgeschiedenis, persoonlijkheid en psychopathologie) de belangrijkste voorspellers van kwalitatief ouderschap, naast de invloed van kindfactoren en sociale context. Deze systematische review beoogde een overzicht te verschaffen van literatuur die sinds 1997 verscheen over ouderfactoren die ouderlijke mind-mindedness voorspellen. Met vooropgestelde inclusie- en exclusiecriteria werd in zeven databases 24 relevante studies geïdentificeerd en geïncludeerd. De factoren waarvoor in meerdere studies een associatie werd aangetoond, waren psychopathologie (vooral depressie en ouderlijke stress) en verloop zwangerschap. Voor de factoren ouderlijke hechting, leeftijd en geslacht werd beperkter maar eenduidig bewijs gevonden. Beperkt en inconsistente bevindingen werd gevonden voor executieve functies en opleidingsniveau. Vervolgonderzoek is vereist om de bijdrage van vaders en specifieke hechtingsstijlen in mind-mindedness te begrijpen, evenals de invloed van executieve functies, opleidingsniveau en persoonlijkheid op mind-mindedness. Ouderfactoren kunnen niet los gezien worden van de sociale context en kind factoren, wat aangeeft dat contextuele factoren (waaronder cultuur) nader onderzocht moeten worden. Uit de literatuur blijkt dat psychopathologie, vaders en een jonge leeftijd van moeders, geassocieerd zijn met minder mind- mindedness. Tegelijkertijd kunnen subjectieve zwangerschapservaringen zowel positief als negatief van invloed zijn op mind-mindedness.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Feb 2024 15:37
Last Modified: 02 Feb 2024 15:37
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3074

Actions (login required)

View Item View Item