Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe ouders communiceren over alledaagse pijn met hun kinderen: een voorleesstudie naar pijnappraisals bij kinderen met en zonder ervaring met ziekte en pijn.

Brouwer, Wendy (2024) Hoe ouders communiceren over alledaagse pijn met hun kinderen: een voorleesstudie naar pijnappraisals bij kinderen met en zonder ervaring met ziekte en pijn. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthese Wendy Brouwer - Hoe Ouders Communiceren over Alledaagse Pijn met hun Kinderen.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Alledaagse pijn komt vaak voor bij kinderen (O’Sullivan et al., 2021). Eerdere pijnervaringen spelen een belangrijke rol voor toekomstige pijnervaringen (Noel et al., 2012). Onderzoek naar pijnervaringen bij kinderen is voornamelijk in klinische settingen uitgevoerd, dit geeft echter geen goed beeld van pijnervaringen in hun natuurlijke omgeving (Van der Ziel et al., 2022; O’Sullivan et al., 2021). In het huidige onderzoek is de ouder-kindcommunicatie over alledaagse pijn in hun natuurlijke omgeving onderzocht, hierbij werd specifiek geanalyseerd of met betrekking tot pijnappraisals verschillen werden geobserveerd tussen kinderen met ziekte/pijnervaring en kinderen zonder deze ervaring. Mogelijk gebruikenkinderen met ziekte/pijnervaringen meer negatieve pijnappraisals door eerdere pijnervaringen die zij hebben meegemaakt. 94 ouders namen deel aan dit onderzoek met hun 3-7 jarige kind. Zij werden in de thuissituatie gefilmd terwijl de ouder een boekje voorlas over alledaagse pijn en hierover in gesprek ging met het kind. De opname werd vervolgens getranscribeerd en gecodeerd aan de hand van een codeerschema. De resultaten lieten een duidelijke samenhang zien betreffende het totale aantal appraisals tussen ouder en kind. Dit ondersteunt eerder onderzoek dat kinderen ouders imiteren in hun reactie op pijn. Verder lijken eerdere pijnervaringen wel degelijk invloed te hebben op het aantal gegeven appraisals, maar niet zozeer op het aantal negatieve appraisals. Eerdere pijnervaringen lijken tot meer, maar niet tot negatievere pijnappraisals te leiden bij kinderen met ervaring met ziekte/pijn. Sleutelwoorden: ouder-kindinteractie, alledaagse pijn, pijnherinnering, appraisals, eerdere ziekte

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Feb 2024 12:52
Last Modified: 05 Feb 2024 12:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3076

Actions (login required)

View Item View Item