Homan, Annechien (2024) Kiezen met kennis: het advies van decanen en mentoren aan leerlingen van het voortgezet onderwijs over een extra vak. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie Annechien Homan -3.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Het volgen van een extra vak naast het huidige profiel van leerlingen kan de doorstroom naar vervolgonderwijs vereenvoudigen doordat leerlingen toegang krijgen tot meer opleidingen (Brekelmans, 2012). In de literatuur is weinig bekend over hoe decanen en mentoren leerlingen begeleiden bij een extra vak. Dit onderzoek analyseert hoe decanen mentoren havo- en vwo- leerlingen adviseren over een extra naast het profiel dat ze al volgen. Het onderzoek maakt gebruik van bestaande data uit het onderzoek van Wichgers (2023) en omvat 36 semigestructureerde interviews met decanen en mentoren. Over het algemeen laten de resultaten zien dat decanen en mentoren zowel overeenkomsten als verschillen hebben in hun advies over een extra vak. Er zijn zes aspecten die een rol lijken te spelen in hoe decanen en mentoren adviseren over een extra vak. Decanen en mentoren zeggen hun advies voornamelijk te baseren op de individuele leerling, waarbij ze de motivatie van leerlingen als de meest belangrijke factor beschouwen om een extra vak te volgen. Zij benadrukken dat organisatorische belemmeringen de voornaamste reden zijn waarom leerlingen niet standaard een extra vak ingeroosterd kunnen krijgen. Aanbevelingen omvatten eenduidige informatievoorziening, herziening van roosterbeleid en verdere gestructureerde gegevens voor vervolgonderzoek.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Wichgers, I.J.M. and Wardenaar, K.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Feb 2024 16:32 |
Last Modified: | 07 Feb 2024 16:32 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3078 |
Actions (login required)
View Item |