Javascript must be enabled for the correct page display

Symptoom-ernst Onder de Loep

Wal, Lisanne van der (2014) Symptoom-ernst Onder de Loep. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Lisanne van der Wal-S5779286-Masterthese-Orthopedagogiek-2023-2024.pdf

Download (702kB) | Preview

Abstract

Het doel van deze studie was om te onderzoeken of, en op welke manier, ouderschap van invloed is op de symptoom-ernst bij ggz-patiënten. Vervolgens is gekeken of deze relatie werd gemodereerd door partnerstatus. Tot slot is onderzocht in hoeverre deze invloed afhankelijk was van het al dan niet thuiswonen van de kinderen. Deze studie maakte gebruik van een bestaand sample van de MOPHAR, bestaande uit patiënten van minimaal 18 jaar die onder behandeling staan van GGZ Drenthe. Om de eerste onderzoeksvraag te beantwoorden is een enkelvoudige lineaire regressieanalyse uitgevoerd met ouderschap als onafhankelijke variabele en symptoom-ernst als afhankelijke variabele. Vervolgens is de moderator, partnerstatus, toegevoegd aan deze analyse. Tot slot is dezelfde analyse opnieuw gedaan met alleen ouders met minimaal één thuiswonend kind in het sample. De resultaten van deze eerste analyse laten een significante associatie tussen ouderschap en symptoom-ernst. Er is geen significante associatie gevonden bij het toevoegen van partnerstatus aan deze analyse. Tevens is er geen significante associatie gevonden in het sample met alleen thuiswonende kinderen. Uit de resultaten blijkt dat het hebben van minimaal één kind samenhangt met een lagere symptoom-ernst. Het al dan niet samenwonen met een partner was niet van invloed op deze relatie, los van het feit of het sample bestond uit ouders met zowel uit- als thuiswonende kinderen of alleen met thuiswonende kinderen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wardenaar, K.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 06 Feb 2024 15:43
Last Modified: 06 Feb 2024 15:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3080

Actions (login required)

View Item View Item