Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe ouders communiceren over alledaagse pijn met hun kinderen

Kamp, Eline (2024) Hoe ouders communiceren over alledaagse pijn met hun kinderen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Thesis Eline Kamp S5743370.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (446kB)

Abstract

De manier waarop kinderen omgaan met alledaagse pijnen draagt bij aan de vorming van hun pijngeheugen, wat de basis legt voor hun latere omgang met pijn (Noël et al., 2019). Ouders hebben een cruciale rol in dit proces, vooral wat betreft hun beoordeling van de pijn (pijn- appraisals) (Van der Ziel et al., 2022). Deze studie onderzocht hoe ouders communiceren over alledaagse pijn met hun kinderen, waarbij pijn-appraisals en ouder-kindinteracties over pijn zijn geanalyseerd. Eerdere studies suggereren mogelijke verschillen in de communicatie over pijn tussen vaders en moeders, wat de manier waarop kinderen met pijn omgaan kan beïnvloeden (Moon et al., 2011). Er deden 20 vaders en 59 moeders met kinderen tussen de 3 en 7 jaar mee aan het onderzoek. Ouders lazen een prentenboek over alledaagse pijn voor aan hun kinderen en bespraken het onderwerp met hen. De gesprekken zijn opgenomen en geanalyseerd. Uit de resultaten blijkt dat 75% van de pijn-appraisals van ouders als neutraal (d.w.z. geen waarde toekennen aan pijn) zijn beoordeeld. Moeders gebruiken in een gesprek significant meer pijn-appraisals dan vaders, terwijl er inhoudelijk geen significante verschillen gevonden zijn. De meest voorkomende ouder-kindinteracties zijn die waarin het kind dezelfde pijn-appraisal gebruikt als de ouder. Hoewel er kleine verschillen zijn waargenomen tussen vaders en moeders, zijn deze minimaal. Toekomstig onderzoek kan zich richten op inhoudelijke verschillen in het appraisalgebruik en ouder-kindinteracties over pijn, met aandacht voor de rol van non-verbale communicatie. Trefwoorden: alledaagse pijn, kindertijd, ontwikkeling, pijn-appraisals, ouder-kind interactie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 06 Feb 2024 15:43
Last Modified: 06 Feb 2024 15:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3081

Actions (login required)

View Item View Item