Javascript must be enabled for the correct page display

Klimaatverandering: Wij moeten het nu oplossen. Een onderzoek naar de behoeften van adolescenten en jongvolwassenen en de voorbereiding op de gevolgen van klimaatverandering.

Schroor, S.L. (2024) Klimaatverandering: Wij moeten het nu oplossen. Een onderzoek naar de behoeften van adolescenten en jongvolwassenen en de voorbereiding op de gevolgen van klimaatverandering. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
SSchroor_S5371449_MasterThesis_Klimaatverandering_Orthopedagogiek.pdf

Download (550kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek had als doel zicht te krijgen op de behoeften van adolescenten en jongvolwassenen tussen de twaalf en vijfentwintig jaar om zich voor te bereiden op de gevolgen van klimaatverandering. Dat is van belang, omdat zij een verhoogde mentale kwetsbaarheid hebben rondom het ervaren van de gevolgen van klimaatverandering, wat het welzijn beïnvloedt. Er werd een semigestructureerd interview afgenomen bij negen adolescenten en jongvolwassenen van gemiddeld twintig jaar. Door inductieve analyse werden elf thema’s gevonden. Het onderzoek laat zien dat adolescenten en jongvolwassenen probleembesef, negatieve gevoelens en toekomstgerichte zorgen ervaren als gevolg van de klimaatverandering en de impact die het heeft op de wereld. Zij gaan met klimaatverandering om door actieve betrokkenheid, zorgen te delen, vermijden en het opzoeken van positiviteit. Hoe groter de klimaatbetrokkenheid van de omgeving, hoe breder adolescenten en jongvolwassenen zich inzetten om klimaatverandering tegen te gaan. Zij hebben behoefte aan informatieverstrekking richting kinderen en jongeren en aan overheidsmaatregelen om de gevolgen van klimaatverandering te beperken.Vervolgonderzoek kan gericht zijn op de behoeften die adolescenten en jongvolwassenen hebben om zich voor te bereiden op de gevolgen van klimaatverandering bij adolescenten en jongvolwassenen die zich nog niet bewust zijn van klimaatverandering. Trefwoorden: Voorbereiden op klimaatverandering, behoeften adolescenten en jongvolwassenen, geleidelijke klimaatverandering, Nederland

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Zijlstra, A.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Feb 2024 16:30
Last Modified: 07 Feb 2024 16:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3090

Actions (login required)

View Item View Item