Javascript must be enabled for the correct page display

Beleid Seksualiteit bij Mensen met een Verstandelijke Beperking - Een Documentanalyse naar de Wijze Waarop Verschillende Aspecten van de Definitie van Seksualiteit Volgens de WHO en Heterogeniteit in Beleid Zijn Weergegeven in Organisaties die Ondersteuning Bieden aan Mensen met een Verstandelijke Beperking

Terhave, Maud (2024) Beleid Seksualiteit bij Mensen met een Verstandelijke Beperking - Een Documentanalyse naar de Wijze Waarop Verschillende Aspecten van de Definitie van Seksualiteit Volgens de WHO en Heterogeniteit in Beleid Zijn Weergegeven in Organisaties die Ondersteuning Bieden aan Mensen met een Verstandelijke Beperking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
S3769461_Terhave_definitieve versie thesis tweede kans; .pdf

Download (625kB) | Preview

Abstract

Seksualiteit is een belangrijk en invloedrijk onderdeel van het menselijk bestaan en omvat seks, genderidentiteiten en -rollen, seksuele geaardheid, erotiek, plezier, intimiteit en voortplanting. Momenteel blijkt uit onderzoek dat de erkenning van de rechten van mensen met een verstandelijke beperking (VB) in relatie tot seksualiteit, evenals het onderwerp seksualiteit, nog steeds onvoldoende is. Dit laat zien hoe mensen met een verstandelijke beperking nog niet de aandacht en ondersteuning krijgen waar ze recht op hebben. Het onderzoek dat voor deze thesis is uitgevoerd, onderzocht systematisch de volledigheid van de definitie van seksualiteit in beleidsdocumenten van organisaties aan de hand van de volgende vraag: “Op welke wijze wordt seksualiteit beschreven en wordt de heterogeniteit van de groep mensen met een verstandelijke beperking weergegeven in beleid van organisaties die ondersteuning bieden aan mensen met een verstandelijke beperking?”. Dit is gedaan door te analyseren hoe verschillende aspecten van seksualiteit worden verklaard en of er in beleidsdocumenten een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen subgroepen binnen de doelgroep VB bij organisaties die mensen met een verstandelijke beperking ondersteunen. Op basis van documentanalyse van 26 organisaties blijkt uit huidig onderzoek dat organisaties niet alle aspecten die seksualiteit omvatten in beleidsdocumenten beschrijven. Daarnaast beschrijven zij onvoldoende wat aspecten inhoudelijk betekenen en hoe zij in de praktijk met aspecten van seksualiteit willen omgaan als zij cliënten met een verstandelijke beperking helpen en ondersteunen. Bovendien wordt onvoldoende rekening gehouden met de heterogeniteit van cliënten, omdat er onvoldoende aandacht is voor individuele verlangens en gevoelens. Uit dit onderzoek kwamen tal van aanbevelingen voort, namelijk dat het voor organisaties belangrijk is om af te wegen of het bestaande beleid wel volledig aansluit bij de beoogde doelgroep. Organisaties zullen zich hierin proactief moeten blijven opstellen door hun beleid te verbeteren en te evalueren. Het is belangrijk dat we het taboe rond de seksualiteit van mensen met een verstandelijke beperking doorbreken, omdat een dergelijk taboe in deze tijd van inclusiviteit niet meer past. Dit systematische overzicht van lopend onderzoek kan mogelijk aanleiding zijn om het beleid op het gebied van seksualiteit aan te passen, om zo beter richting te kunnen geven aan de begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brug, A. ten and Luijkx, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Feb 2024 11:28
Last Modified: 08 Feb 2024 11:28
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3092

Actions (login required)

View Item View Item