Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe ben jij autonoom gemotiveerd?: De ervaringen van hoogbegaafde leerlingen en leerkrachten in het stimuleren van autonomie en intrinsieke motivatie in de reguliere klas en plusklas.

Fennema, Gerda (2024) Hoe ben jij autonoom gemotiveerd?: De ervaringen van hoogbegaafde leerlingen en leerkrachten in het stimuleren van autonomie en intrinsieke motivatie in de reguliere klas en plusklas. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis autonomie en motivatie HB definitief GF.pdf

Download (603kB) | Preview

Abstract

Het stimuleren van autonomie bij hoogbegaafde leerlingen is essentieel om gemotiveerd tot leren en ontwikkeling te komen. Het blijkt echter dat hoogbegaafde leerlingen in reguliere klassen motivatieproblemen ervaren. Voor een optimale ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen is het nodig dat leerkrachten afstemmen op en tegemoet komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen, zodat de motivatie van hoogbegaafde leerlingen wordt gestimuleerd. Leerkrachten blijken echter onvoldoende af te kunnen stemmen op de onderwijsbehoefte van hoogbegaafde leerlingen. Scholen vormen daarom plusklassen om tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen. Het is de vraag in hoeverre dit toereikend is voor de behoefte aan autonomie en intrinsieke motivatie van hoogbegaafde leerlingen. Huidig onderzoek had als doel inzicht te krijgen in hoeverre de ervaringen van hoogbegaafde leerlingen over de ervaren mate van autonoom en intrinsieke motivatie tussen reguliere klas en plusklas verschillen. Ook was het doel om inzicht te krijgen in de ervaringen van leerkrachten en hoogbegaafde leerlingen in het stimuleren van en gestimuleerd worden in autonomie en intrinsieke motivatie. Huidig onderzoek laat zien dat hoogbegaafde leerlingen in de plusklas zich niet meer autonoom lijken te voelen dan hoogbegaafde leerlingen in de reguliere klas. Wel laat huidig onderzoek zien dat hoogbegaafde leerlingen in de reguliere klas meer behoefte aan autonomie lijken te hebben. Verder laat huidig onderzoek zien dat hoogbegaafde leerlingen in de plusklas intrinsiek gemotiveerder voor school lijken dan hoogbegaafde leerlingen in de reguliere klas. Ervaren verschillen lijken verband te houden met het (nog) onvoldoende tegemoetkomen aan de behoefte aan autonomie, de behoefte aan uitdaging en de begeleiding van het leerproces bij uitdagende taken. Binnen de context van de plusklas lijken leerkrachten meer tegemoetkomen te kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van (hoog)begaafde leerlingen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Ploeg, R. van der and Blom, B.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Feb 2024 14:38
Last Modified: 09 Feb 2024 14:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3095

Actions (login required)

View Item View Item