Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen telewerkintensiteit en het gevoel van verbondenheid met mogelijke moderator interactieve taken

Hazenbrink, Sophie (2024) De relatie tussen telewerkintensiteit en het gevoel van verbondenheid met mogelijke moderator interactieve taken. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Bachelorthese S. H. S4430719 FINAL.docx.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (332kB)

Abstract

De coronapandemie heeft gezorgd voor een wereldwijde grootschalige toename in het telewerken. Telewerken is werken op afstand, waarbij technologie gebruikt wordt om werktaken te verrichten. Telewerken is gerelateerd aan een verscheidenheid van werkgerelateerde uitkomsten. Huidig onderzoek onderzocht of telewerken zorgt voor een verminderd gevoel van verbondenheid onder collega’s. Daarnaast is er onderzocht of de hoeveelheid interactieve taken die werknemers gezamenlijk uitvoeren een mogelijke moderatie effect heeft op deze relatie. Huidig onderzoek liet echter geen samenhang zien tussen verbondenheid en telewerkintensiteit en ook geen moderatie effect van hoeveelheid interactieve taken. Echter was interactieve taken wel een significante voorspeller voor het gevoel van verbondenheid. Er zijn verschillende redenen waarom het huidige onderzoek geen geen steun gaf voor de hypothesen. De voornaamste reden was de kleine steekproef, wat resulteerde in een te lage power. Daarnaast kunnen er andere factoren zoals onderzoeksdesign of context een rol hebben gespeeld. Het huidige onderzoek kon niet uitsluiten of telewerken een effect heeft op gevoel van verbondenheid, vervolgonderzoek met een grotere steekproef zou meer bewijs kunnen leveren over het effect van telewerken op verbondenheid. Daarnaast zou toekomstig onderzoek zich kunnen richten op effecten van interactieve taken en de vergelijking tussen isolatie en verbondenheid.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Scheibe, S.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 12 Feb 2024 09:00
Last Modified: 12 Feb 2024 09:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3099

Actions (login required)

View Item View Item