Javascript must be enabled for the correct page display

Leerkrachtverwachtingen bij leerlingen met- en zonder migratieachtergrond

Boels, Lisa (2021) Leerkrachtverwachtingen bij leerlingen met- en zonder migratieachtergrond. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Definitief document scriptie.pdf

Download (993kB) | Preview

Abstract

Leraren vormen al bij aanvang van het nieuwe schooljaar verwachtingen over de leerlingen die bij hun in de klas komen. Deze gevormde verwachtingen beïnvloeden de manier waarop leerkrachten lesgeven (e.g., Rubie-Davies, 2006; Johnston et al, 2019). Zo blijkt dat hoge verwachtingen leiden tot het geven van meer feedback en het aanbieden van meer keuze aan de leerling (Johnston et al, 2019). Over leerlingen met een migratieachtergrond hebben leraren over het algemeen lagere verwachtingen dan over leerlingen zonder migratieachtergrond (Jamil,2013). Dit kan leiden tot ongelijke kansen in het onderwijs, aangezien leerlingen met een migratieachtergrond op deze manier minder (rijke) kansen krijgen om te leren (Denessen,2017). Er is al veel onderzoek gedaan naar de manier waarop de verwachtingen van leerkrachten leerlingen beïnvloeden, maar er is weinig bekend over de wijze waarop deze verwachtingen ontstaan. Daarom is er in deze studie kwantitatief onderzoek gedaan naar in hoeverre er een verschil is in de manier van informatieverzameling door leerkrachten bij leerlingen met een migratieachtergrond en leerlingen zonder migratieachtergrond, aan de hand van een digitale vragenlijst. Met een steekproef van 18 respondenten is er onderzoek gedaan naar het gebruik en het belang van informatiebronnen en het belang van kenmerken van de leerling. Uit de resultaten is gebleken dat er bij leerlingen met een migratieachtergrond van meer informatiebronnen gebruik wordt gemaakt en dat factoren gerelateerd aan de ouders belangrijker worden gevonden bij leerlingen met een migratieachtergrond. Vervolgstudie zou deze factoren verder kunnen onderzoeken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Timmermans, A.C.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jan 2022 13:18
Last Modified: 11 Jan 2022 14:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/31

Actions (login required)

View Item View Item