Willemsen, Annet (2024) Onderzoek naar meetinstrumenten om zelfregulatie te meten bij neurodivergente mensen. Master thesis, Psychology.
|
Text
AKWillemsen_masterthese_S4598334 .pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Neurodivergente individuen ervaren minder welzijn, waarschijnlijk door slechter executief functioneren en lagere zelfregulatie. De huidige masterthese is onderdeel van het project: ‘Van realistische zelfkennis naar zelfacceptatie, zelfregulatie, welbevinden en betekenisvol leven: begeleiding van identiteitsontwikkeling bij neurodivergente individuen.’ Binnen dit onderzoek zijn vier hoofdthema’s van belang zijn, namelijk: Zelfkennis, zelfacceptatie, zelfregulatie, en zelfrealisatie. Er zijn nog weinig meetinstrumenten die deze constructen op passende wijze meten bij neurodivergente individuen. Het huidige onderzoek richt zich op het onderzoeken van meetinstrumenten voor zelfregulatie bij neurodivergente individuen. In dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van een narratieve review en inspraak van een panel van belanghebbenden. Uit de narratieve review zijn vijf vragenlijsten gekomen die zelfregulatie meten. Deze zijn voorgelegd aan het panel. Gezien de inhoud, psychometrische aspecten en gebruiksvriendelijkheid wordt de BRIEF-A wordt geïdentificeerd als het meest geschikte instrument voor het meten van zelfregulatie in deze doelgroep. De studie benadrukt de noodzaak van verdere ontwikkeling en validatie van specifieke meetinstrumenten die aansluiten bij de behoeften van neurodivergente individuen. Het blijft essentieel om de psychometrische eigenschappen verder te evalueren voordat deze vragenlijsten kunnen worden gebruikt in de klinische praktijk of interventie onderzoek bij mensen met autisme spectrum stoornis.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | xx, xx |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 13 Feb 2024 15:04 |
Last Modified: | 13 Feb 2024 15:04 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3105 |
Actions (login required)
View Item |