Schroor, S.L. (2024) Klimaatverandering: Wij moeten het nu oplossen. Een onderzoek naar de behoeften van Nederlandse adolescenten en jongvolwassenen die affiniteit hebben met klimaatverandering en de voorbereiding op de gevolgen van klimaatverandering. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
1_SSchroor_S5371449_MasterThesis_Klimaatverandering.pdf Download (555kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek had als doel zicht te krijgen op de behoeften van Nederlandse adolescenten en jongvolwassenen, die affiniteit hebben met klimaatverandering, tussen de twaalf en vijfentwintig jaar om zich voor te bereiden op de gevolgen van klimaatverandering. Dat is van belang, omdat zij een verhoogde mentale kwetsbaarheid hebben rondom het ervaren van de gevolgen van klimaatverandering, wat het welzijn beïnvloedt. Er werd een semigestructureerd interview afgenomen bij negen Nederlandse adolescenten en jongvolwassenen van gemiddeld twintig jaar. Door inductieve analyse werden elf thema’s gevonden. Het onderzoek laat zien dat de onderzoeksgroep probleembesef, negatieve gevoelens en toekomstgerichte zorgen ervaart als gevolg van de klimaatverandering en de impact die het heeft op de wereld. Zij gaan met klimaatverandering om door actieve betrokkenheid, zorgen te delen, vermijden en het opzoeken van positiviteit. Hoe groter de klimaatbetrokkenheid van de omgeving, hoe breder deze adolescenten en jongvolwassenen zich inzetten om klimaatverandering tegen te gaan. Zij hebben behoefte aan informatieverstrekking richting kinderen en jongeren en aan overheidsmaatregelen om de gevolgen van klimaatverandering te beperken.Vervolgonderzoek kan gericht zijn op de behoeften die Nederlandse adolescenten en jongvolwassenen hebben, die nog geen affiniteit hebben met klimaatverandering, ten aanzien van het voorbereiden op de gevolgen van klimaatverandering. Trefwoorden: Voorbereiden op klimaatverandering, behoeften Nederlandse adolescenten en jongvolwassenen, affiniteit met klimaatverandering
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Zijlstra, A.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Feb 2024 09:57 |
Last Modified: | 19 Feb 2024 09:57 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3127 |
Actions (login required)
View Item |