Javascript must be enabled for the correct page display

De Rol van Growth Mindset in de Relatie tussen Competentie Satisfactie en Autonome Motivatie bij Sporters

Steman, A.E. (2024) De Rol van Growth Mindset in de Relatie tussen Competentie Satisfactie en Autonome Motivatie bij Sporters. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelor These_Annemieke Steman s3633462 .pdf

Download (423kB) | Preview

Abstract

Elke sporter heeft motivatie nodig voor het beoefenen van zijn sport. Mede hierom is motivatie één van de meest onderzochte concepten binnen de sportpsychologie. Een consistente bevinding binnen de Self-Determination Theory is dat competentie satisfactie samenhangt met autonome motivatie. Echter, in het huidige onderzoek wordt verondersteld dat dit alleen het geval is bij sporters met een zwakke growth mindset. Sporters met een sterke growth mindset hebben vanuit hun overtuiging dat zij door te trainen hun prestaties kunnen verbeteren, meer autonome motivatie om hun sport te beoefenen. Vanwege de consistente positieve relatie tussen growth mindset en autonome motivatie, is het aannemelijk dat ook bij een lage competentie satisfactie, de autonome motivatie hoog zal zijn. Dit verwachte moderatie effect van growth mindset op de relatie tussen competentie satisfactie en autonome motivatie is getoetst bij 180 sporters (58,3% vrouw), met leeftijden variërend van 15 tot 73 jaar (M = 25.5, SD = 9.64). Uit de resultaten bleek dat competentie satisfactie positief samenhangt met autonome motivatie, maar dat growth mindset deze relatie niet significant modereert. Theoretische en praktische implicaties worden besproken en nader onderzoek naar de rol van growth mindset is gewenst. Kernwoorden: self-determination theory, autonome motivatie, competentie satisfactie, growth mindset, sporters

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Yperen, N. van
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 19 Feb 2024 09:51
Last Modified: 19 Feb 2024 09:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3129

Actions (login required)

View Item View Item