Lange, I. de (2022) Identiteitsontwikkeling: Belangrijke ervaringen tijdens de stage. Master thesis, Psychology.
Text
masterthese Iris de Lange S4547063 final.pdf Restricted to Repository staff only Download (326kB) |
|
Text
toestemming excie gmw.pdf Restricted to Registered users only Download (152kB) |
Abstract
Deze studie gaat over de ontwikkeling van professionele identiteit tijdens een stageperiode van psychologie masterstudenten. Studenten van de universiteit komen tijdens hun stage vaak voor het eerst in aanraking met de praktijk. Tijdens een stage ontwikkelt een student zich van een student naar een professional. De ervaringen tijdens de stageperiode hebben invloed op de commitment en de identiteitsontwikkeling van de studenten. Commitment heeft betrekking op de keuzes die gemaakt worden door een individu en de invloed die deze keuzes hebben op hun omgeving. Ryan en Deci (2000) zijn de grondleggers van de zelfdeterminatietheorie. Deze theorie is een benadering op persoonlijkheid en motivatie. Binnen deze theorie zijn er drie psychologische basisbehoeften van belang, namelijk autonomie, competentie en verbondenheid. In de huidige studie worden dagboeken en vragenlijsten die studenten tijdens hun stage hebben ingevuld geanalyseerd om te onderzoeken of er tijdens de stageperiode ervaringen zijn te onderscheiden die de commitment van de studenten significant beïnvloeden. Deze ervaringen worden ook wel turning points genoemd. Wanneer er een turning point wordt gevonden wordt er vervolgens gekeken naar welke scores een student heeft op de drie psychologische basisbehoeften autonomie, competentie en verbondenheid. Studenten kunnen deze drie punten een scoren op een schaal van 1-9. In deze studie worden scores van 1-2 en 8-9 gezien als extreme waarden. het meest opvallende wat uit deze studie naar voren is gekomen is dat bijna alle turning points één of meer extreme scores hebben op de drie basisbehoeften. Uit een chi-square analyse van het aantal extreme scores kwam naar voren dat er geen significante verschillen zijn tussen het aantal extreme scores op de basisbehoeften (p=0.28). Een interessant punt voor vervolgonderzoek kan zijn of het hoge aantal extreme scores alleen voorkomt bij turning points, of ook bij andere ervaringen tijdens de stage.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kunnen, E.S. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 14 Mar 2022 16:11 |
Last Modified: | 08 Apr 2022 11:48 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/313 |
Actions (login required)
View Item |