Javascript must be enabled for the correct page display

ADHD en Executieve Functies: De Invloed van Inhiberende Controle onder Studenten

Kalk, Lotte (2022) ADHD en Executieve Functies: De Invloed van Inhiberende Controle onder Studenten. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
ADHD en Executieve Functies.pdf

Download (399kB) | Preview

Abstract

In de afgelopen jaren is de rol van executieve functietekorten goed vastgesteld bij ernstige psychische aandoeningen zoals schizofrenie, maar de rol van executieve functietekorten bij ADHD is nog steeds een open vraag (Szuromi et al., 2013). De huidige studie onderzoekt in hoeverre de executieve functie inhiberende controle een rol speelt in de ADHD-symptomen onder studenten. De ADHD-symptomen en de executieve functies werden gemeten aan de hand van twee zelfrapportagevragenlijsten: de Conners’ Adult ADHD Rating Scale (CAARS) en de Executive Function Index (EFI). Hierbij werd inhiberende controle gemeten als onderdeel van de EFI. Volgens verwachting werd een significante associatie gevonden tussen ADHD en de totale executieve functies, waarbij meer ADHD-symptomen sterk samenhangt met een slechter executief functioneren. Ook werd volgens verwachting een significante associatie gevonden tussen ADHD-symptomen en inhiberende controle, waarbij meer ADHD-symptomen sterk samenhangt met een slechtere inhiberende controle. Tenslotte voorspelde inhiberende controle volgens verwachting significant ADHD-symptomen. De huidige studie onderstreept het belang van het meten van het executief functioneren in het diagnosticeren van ADHD onder studenten. Ook zouden executieve functies een mogelijk punt van aandacht kunnen zijn voor de behandeling van ADHD. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op andere executieve functies en de associaties met specifieke ADHD-symptomen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Borger, N.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology]
Date Deposited: 15 Mar 2022 08:00
Last Modified: 15 Mar 2022 08:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/314

Actions (login required)

View Item View Item