Bruinsma, Kyra (2024) De Slimme Sok. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Bruinsma_S5421020_Masterthesis de Slimme Sok def.pdf Restricted to Repository staff only Download (370kB) |
Abstract
Het dagelijks leven van volwassenen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen ((Z)EVMB) vormt een voortdurende uitdaging voor betrokkenen, waarbij optimalisatie van levenskwaliteit cruciaal is. Het signaleren en behandelen van pijn is essentieel, vooral bij afhankelijke individuen zoals volwassenen met (Z)EVMB. Dit onderzoek focust zich op de 'Slimme Sok', die huidgeleiding gebruikt, en de veelbelovende mogelijkheden ervan voor pijnmeting bij (Z)EVMB. Het hoofddoel is om te beoordelen of de Slimme Sok nauwkeurig pijnsituaties kan onderscheiden bij deze doelgroep. Uit de oorspronkelijke 24 overwogen deelnemers werden er 20 geselecteerd. De gegevens van de Slimme Sok van twintig deelnemers werden tot oktober 2023 kwantitatief en beschrijvend geanalyseerd met een cross-sectioneel onderzoeksdesign. Na het uitsluiten van niet-relevante data bleven 34 situaties over, waaronder 19 pijnsituaties en 15 geen pijnsituaties. De resultaten van de analyse aan de hand van de gepaarde t-test toonden geen significant verschil in standaarddeviatie tussen pijnsituaties en geen pijnsituaties aan. De ROC-curve onthulde een matige voorspelkracht met een AUC van 0.586, met optimale gevoeligheid van 68,4% en specificiteit van 60%. Het onderzoek werpt vragen op over de effectiviteit van de Slimme Sok in pijnidentificatie, benadrukt de uitdagingen en pleit voor toekomstig onderzoek met een grotere steekproef en verbeterde methoden. Ondanks bijdragen aan het begrip van pijnmeting bij (Z)EVMB, benadrukt dit onderzoek de voortdurende complexiteit en inspanningen om zorg en levenskwaliteit voor deze groep te verbeteren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. and Enninga, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 22 Feb 2024 14:24 |
Last Modified: | 22 Feb 2024 14:24 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3150 |
Actions (login required)
View Item |