Javascript must be enabled for the correct page display

De Ontwikkeling van Kindertekeningen in een U-curve: Meervoudige casestudie

Stelwagen, Carmen (2024) De Ontwikkeling van Kindertekeningen in een U-curve: Meervoudige casestudie. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
BT_Carmen_Stelwagen_S4300157.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (5MB)

Abstract

In deze meervoudige casestudie ligt de focus op tekeningen gemaakt door kinderen. Kindertekeningen van verschillende leeftijdsgroepen zijn vergeleken met de U-curve in het ontwikkelingspatroon. Vooraf werd verwacht dat jongere kinderen beter tekenen dan de oudere kinderen, doordat de focus op jongere leeftijd nog meer ligt op tekenen dan op latere leeftijd. De tekeningen zijn geanalyseerd met gebruik van twee codeerschema’s. Het eerste codeerschema is gebaseerd op de tekenontwikkelingsfases van Luquet (Jolley, 2010). Het tweede codeerschema is gebaseerd op het projectiesysteem van Williats (Lange‐Küttner, 2008). In geen van vier geanalyseerde tekeningen is een U-curve gevonden in de tekenontwikkeling tussen groep van 6 tot en met 10 jaar en 11 tot en met 16 jaar. In tegenstelling tot de hypothese neemt de tekenkwaliteit gelijktijdig toe met een hogere leeftijd. Om meer uitspreken te kunnen doen over de ontwikkeling van kinderen in kindertekeningen met meer gecompliceerde codeerschema’s is vervolgonderzoek nodig met meer expertise in het beoordelen van kenmerken in de tekeningen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Cox, R.F.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 26 Feb 2024 14:48
Last Modified: 26 Feb 2024 14:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3158

Actions (login required)

View Item View Item