Javascript must be enabled for the correct page display

Samen mét het sociale netwerk inspannen voor herstel

Carolina, M.A.J. (2024) Samen mét het sociale netwerk inspannen voor herstel. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis pedagogische wetenschappen_Sociaal netwerk_ M.A.J. Carolina_S5391385_2024.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (634kB)

Abstract

Dit onderzoek richt zich op het verkrijgen van inzicht in de overwegingen, werkwijzen en ervaringen van behandelaren in de GGZ om het sociale netwerk van gezinnen met meervoudige en complexe problematiek (GMCP) al dan niet te betrekken. Huidig onderzoek betreft een verkennend mixed method design. Middels een doelgerichte selecte steekproef onder 38 behandelaren – die GMCP behandelen binnen een GGZ-instelling in het noorden van Nederland – zijn 38 vragenlijsten en vier semigestructureerde interviews afgenomen. De verzamelde data is voornamelijk kwalitatief geanalyseerd en aangevuld met kwantitatief beschrijvende statistieken. De resultaten tonen aan dat de overwegingen om een ondersteunend netwerk te betrekken met name betrekking hebben op de soort ondersteuning die een sociaal netwerk kan bieden en op de kwetsbaarheden, vaardigheden, leeftijd en type hulpvraag van een cliënt. Behandelaren betrekken niet-ondersteunende personen, wanneer dit netwerk een negatieve impact heeft op de cliënt of veel problemen ervaart met de cliënt. Daarnaast verloopt het in kaart brengen van het sociale netwerk bij volwassenen minder ‘automatisch’ dan bij kinderen. Voor het betrekken gebruiken behandelaren geen methodisch stappenplan. De stappen die ze nemen komen onderling wel overeen. Ten slotte ervaren de behandelaren verschillende belemmeringen bij het betrekken van het netwerk, door factoren die betrekking hebben op de cliënt en op het sociale netwerk. Voor de praktijk is geadviseerd om te onderzoeken of de stappen mogelijk gevormd kunnen worden tot een methodisch stappenplan, om het vervolgens in te zetten in de praktijk. Daarnaast is aangeraden om een “Ecogram” te gebruiken, zodat het sociale netwerk van GMCP breder in kaart kan worden gebracht.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Knot-Dickscheit, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Feb 2024 08:23
Last Modified: 27 Feb 2024 08:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3159

Actions (login required)

View Item View Item