Molenaar, Lieke, L.M. (2024) Bridging Beyond Words: Unravelling the Dynamics of Volunteer Engagement and Newcomer Integration in an Online Language Buddy Program. Master thesis, Psychology.
Text
9b97dbf9-2ae4-468b-a50f-a1a0291d7b16.PDF Restricted to Repository staff only Download (2MB) |
Abstract
Contact hebben en een nieuwe taal oefenen met leden van de gastsamenleving zijn dat wel essentieel voor de integratie van migrantennieuwkomers. In dit proefschrift werd betekenis onderzocht en de zelfeffectiviteit van vrijwilligers van docenten en de relatie daarvan met de kwaliteit van het contact met nieuwkomers en vrijwilligerswerk in een online informeel taalmaatjesprogramma. Wij hadden verwacht vrijwilligers met een hoger niveau van betekenis en zelfeffectiviteit van leraren laten meer zien betrokkenheid bij het programma, gemedieerd door de kwaliteit van het contact. Het gebruik van gemengde methoden aanpak combineert het onderzoek een (1) enquête onder 63 vrijwilligers en (2) een aanvullende enquête interviews met 13 vrijwilligers. Ten eerste, zoals verwacht, betekenisgeving en zelfeffectiviteit van docenten positief voorspelde de kwaliteit van het contact; onverwachts hebben ze geen directe invloed op vrijwilligers inzet. Toch vrijwilligers die hun werk als zinvol of betekenisvol ervaren die vertrouwen hebben in hun onderwijsvaardigheden, hadden meer kans op positieve interacties beurt, vergrootten hun intentie om een nieuw traject met een nieuwkomer te beginnen. Didactische achtergrond bleek in ons onderzoek geen rol te spelen. Ten tweede werd de thematische codering van de interviews onthuld de betekenis van een gedeelde taal bij het bevorderen van positief contact, terwijl de afwezigheid ervan ertoe leidde communicatieproblemen en negatieve emoties. Het online format bood extra moeilijkheden bij het tot stand brengen van een verbinding. Deze bevindingen benadrukken de noodzaak van extra begeleiding en informatie over vrienden om de effectiviteit van het programma te vergroten. Kortom, dit onderzoek onderstreept het potentieel van informele taalmaatjesprogramma’s voor de integratie van vluchtelingen, het bieden van inzichten om de betrokkenheid van vrijwilligers te vergroten en de resultaten voor beide te verbeteren nieuwkomers en de gastgemeenschap.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Hansen, N. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Applied Social Psychology (ASP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 27 Feb 2024 10:47 |
Last Modified: | 27 Feb 2024 10:47 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3162 |
Actions (login required)
View Item |