Javascript must be enabled for the correct page display

Kunstbeleving en Betekenisgeving bij Kinderen: Het Effect van Kleurgebruik in Kunstobjecten op de Emoties van Kinderen

Rehwinkel, Mijke (2024) Kunstbeleving en Betekenisgeving bij Kinderen: Het Effect van Kleurgebruik in Kunstobjecten op de Emoties van Kinderen. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Bachelorthesis Mijke Rehwinkel goede.pdf
Restricted to Registered users only

Download (497kB)

Abstract

Deze scriptie is een diepgaand onderzoek naar de impact van kleurgebruik in kunst op de emotionele beleving van kinderen. Met een focus op kleurtint en kleurwaarde in kunstobjecten, worden 54 kinderen in de leeftijd van 6 tot 17 jaar betrokken in het onderzoek. Dit gebeurt aan de hand van gedetailleerde kleuranalyses en emotionele metingen. Intrigerend genoeg laten de resultaten, in tegenstelling tot eerdere studies, geen consistente associaties zien tussen kleurkenmerken en positieve emoties bij kinderen. Hieruit komt de complexiteit van kleur-emotie-interacties naar voren, waarbij de onderzoekers de beperkingen, zoals een beperkte steekproefgrootte en diversiteit in interpretaties, erkennen. Deze wetenschappelijke verkenning draagt substantieel bij aan het begrip van de relatie tussen kleur, kunst en emoties bij kinderen. Verder wijst het erop dat het waardevol kan zijn om diverse emotionele reacties op te nemen in een inclusief kunsttherapieprogramma. Het wijst tevens op de intrigerende complexiteit van de kleur-emotierelatie bij kinderen en stimuleert verdere toekomstige studies op dit boeiende terrein. Trefwoorden: Emoties van kinderen, kleurgebruik, kunstbeleving, kleur-emotie-interacties

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Cox, R.F.A. and Klaveren, L. van
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 28 Feb 2024 12:39
Last Modified: 28 Feb 2024 12:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3169

Actions (login required)

View Item View Item