Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen Theory of Mind en emotie in kunst

Morshuis, L.M (2024) De relatie tussen Theory of Mind en emotie in kunst. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
De_relatie_tussen_ToM_en_emotie_Lisa_Morshuis (3).pdf
Restricted to Repository staff only

Download (554kB)

Abstract

Al lange tijd wordt er kunst gemaakt, maar hoe vormt een persoon hier een esthetische beoordeling over en welke emotie wordt er gevoeld bij een kunstwerk? Er is al veel onderzoek gedaan naar esthetische beoordelingen en emoties. In deze studie wordt er gekeken of het concept van Theory of Mind een effect heeft op de emotie in termen van valentie en intensiteit die gevoeld wordt bij een kunstwerk of object. De studie focuste zich op de relatie tussen esthetische beoordelingen en Theory of Mind, ook wel ToM genoemd. Vanwege onvoldoende negatieve esthetische beoordelingen kon hier niet naar gekeken worden. Daarom is er besloten om in plaats van naar esthetische beoordelingen te kijken, te kijken naar de emotie. De studie is uitgevoerd onder participanten tussen de 6 en de 10 jaar (N = 24). De participanten namen ieder een eigen object mee waarna ze vragenlijsten in moesten vullen over het object en het object van de mede-participant. Daarnaast was er tijdens het onderzoek ook een opgenomen conversatie tussen de participanten. De Chi-kwadraat test en de t-test die zijn uitgevoerd laten geen significante effecten zien. Er zijn geen significante verschillen te zien in intensiteit van de emotie in de groep met een lage ToM score en in de groep met een hoge ToM score. Daarnaast is er ook geen significant effect gevonden tussen de emotie valentie en de ToM score. Er kan dus niet iets gezegd worden over de relatie tussen ToM en emotie.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Cox, R.F.A. and Klaveren, L. van and Schino, G.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 29 Feb 2024 08:21
Last Modified: 29 Feb 2024 08:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3171

Actions (login required)

View Item View Item