Slagter, Saskia (2024) Kinderen die Plezier Beleven aan Kunst die Gepaard Gaat met Negatieve Emoties. Bachelor thesis, Psychology.
Text
Bachelorthese_SaskiaSlagter_S4708024.pdf Restricted to Repository staff only Download (536kB) |
Abstract
Dit onderzoek richt zich op beleving van negatieve emoties bij kinderen, van zes tot en met zeventien jaar, tijdens hun betrokkenheid bij kunst die ze leuk vinden. De eerste hypothese van dit onderzoek stelt dat oudere kinderen meer negatieve emoties zullen ervaren bij kunst die ze als plezierig beschouwen dan jongere kinderen. De tweede hypothese stelt dat kinderen met een hogere mate van openness to experience vaker kunst dat negatieve emoties met zich meebrengt als plezierig zullen beschouwen. Het onderzoek omvatte 52 deelnemers in paren, die een belangrijk kunstobject meebrachten, een vragenlijst invulden en een gesprek voerden. Er is een lineaire regressie uitgevoerd om het effect van leeftijd op het aantal negatieve emoties te onderzoeken (F(1,50) = 2.906, p = .094 ) en om het effect van openness to experience op het aantal gevallen met positieve aesthetic judgement, waar er wel sprake was van negatieve emoties (F(1,50) = .060, p = .807 ). Er is een Analysis of Variance (ANOVA) gebruikt om de significantie van het regressiemodel te bepalen. Deze resultaten ondersteunden de hypotheses niet. Dit zou kunnen komen door problemen in het onderzoeksdesign. Echter zou het ook mogelijk kunnen zijn dat deze niet significante resultaten komen doordat leeftijd geen invloed heeft op het aantal negatieve emoties dat kunst met zich meebrengt, maar dat wel als plezierig wordt ervaren en dat openness to experience wellicht geen invloed heeft op het feit of kunst dat negatieve emoties met zich meebrengt als wel of niet plezierig wordt ervaren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Cox, R.F.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 01 Mar 2024 09:53 |
Last Modified: | 01 Mar 2024 09:53 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3181 |
Actions (login required)
View Item |