Landman, Sarah (2024) De Relatie tussen Ouderlijke Zelfeffectiviteit en Emotionele Flexibiliteit bij hun Jonge Kinderen. Bachelor thesis, Psychology.
Text
SLandman_Definitieve_Versie_Bachelorthesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (394kB) |
Abstract
In deze bachelorscriptie is de mogelijke samenhang tussen ouderlijke zelfeffectiviteit en emotionele flexibiliteit van kinderen en die van ouder en kind samen in hun interactie onderzocht. Ouders met een hogere mate van ouderlijke zelfeffectiviteit zijn ervan overtuigd dat zij succesvol zijn in hun ouderrol en hun kinderen hebben een beter aanpassingsvermogen. Het vermogen van mensen om hun emoties aan te passen aan situaties is een belangrijk aspect van emotionele flexibiliteit. Daarom werd verwacht dat kinderen van ouders met een hogere mate van ouderlijke zelfeffectiviteit emotioneel flexibeler waren dan kinderen van ouders met een lagere zelfeffectiviteit. Dit onderzoek maakte gebruik van gegevens van het TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey (TRAILS) NEXT-onderzoek, waarin interacties tussen ouder en kind zijn geobserveerd. De steekproef omvatte 63 Noord-Nederlandse ouders met hun kinderen (n = 63). De kinderen waren gemiddeld 32.6 maanden oud. Video-opnamen van hun interactie werden gecodeerd om emotionele flexibiliteit te meten. Ouderlijke zelfeffectiviteit is op het gebied van emotionele steun geven en spelen gemeten met een zelfrapportage vragenlijst, de Self-Efficacy for Parenting Tasks Index – Toddler Scale (SEPTI-TS). Er is een negatieve samenhang gevonden tussen ouderlijke zelfeffectiviteit met betrekking tot emotionele steun en emotionele flexibiliteit van het kind, dit was in tegenstelling tot de hypothese. Dit zou verklaard kunnen worden doordat de situatie weinig negatieve emoties uitlokte en een lagere mate van ouderlijke zelfeffectiviteit niet voorkwam. Vervolgonderzoek zal situaties met verschillende emoties en een steekproef met meer diversiteit in ouderlijke zelfeffectiviteit kunnen gebruiken om de relatie tussen ouderlijke zelfeffectiviteit en emotionele flexibiliteit te onderzoeken.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Vrijen, C. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 04 Mar 2024 09:48 |
Last Modified: | 04 Mar 2024 09:48 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3187 |
Actions (login required)
View Item |