Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe draagt zelfherkenning bij aan de betekenis van kunst voor kinderen tussen de zes en zeventien jaar?

Wilms, Manon (2024) Hoe draagt zelfherkenning bij aan de betekenis van kunst voor kinderen tussen de zes en zeventien jaar? Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Bachelorthese Hoe Draagt Zelfherkenning Bij aan de Betekenis van Kunst voor Kinderen tussen de Zes en Zeventien Jaar.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (583kB)

Abstract

In onderzoeken die kinderen bevragen over kunstwerken wordt vaak gebruikgemaakt van de eigen creaties van kinderen, en niet zozeer over kunstwerken die zij bezitten of zelf belangrijk vinden. Het huidige onderzoek heeft kinderen gevraagd een kunstwerk of object mee te nemen dat voor hen belangrijk is om te kijken hoe zij betekenis geven aan kunst en dan met name of zij elementen van zichzelf erin herkennen en dit gebruiken om betekenis duidelijk te maken. Dit wordt gedaan aan de hand van de vraag: ‘hoe draagt zelfherkenning bij aan de betekenis van kunst voor kinderen tussen de zes en zeventien jaar?’. De theorie achter deze vraag is gebaseerd op de semiotische strategieën van Van Heusden (2009): perceptie, verbeelding, conceptualisatie, en analyse. Om antwoord te geven op de hoofdvraag hebben 57 kinderen in duo’s een semi-gestructureerd gesprek gevoerd over hun objecten en de transcripten hiervan werden op basis van leeftijd ingedeeld in vier groepen (6-8, 9-11, 12-14, 15-17). De antwoorden op de vraag ‘waarom heb je dit kunstwerk meegenomen’ zijn gecodeerd om zo te kijken welke semiotische strategie zij toepassen bij het praten over de betekenis van hun object. Uit deze analyse blijkt dat de perceptuele strategie in alle leeftijdscategorieën voorkomt, net als de conceptuele strategie. De analytische strategie werd slechts enkele keren gebruikt en alleen bij de oudste categorie kinderen. Al met al bleek de meeste waarde uit perceptuele elementen en de herinneringen die de objecten met zich meedragen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Cox, R.F.A. and Klaveren, L. van and Schino, G.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 04 Mar 2024 09:46
Last Modified: 04 Mar 2024 09:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3190

Actions (login required)

View Item View Item