Javascript must be enabled for the correct page display

De Relatie tussen Hoogesensitiviteit en Mentale Gezondheid onder Studenten: de Modererende Rol van Zelfwaardering

Nijboer, Roos (2024) De Relatie tussen Hoogesensitiviteit en Mentale Gezondheid onder Studenten: de Modererende Rol van Zelfwaardering. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
BachelorThese_RoosNijboer_s4785940..pdf
Restricted to Repository staff only

Download (335kB)

Abstract

In deze studie is er onderzoek gedaan naar de mentale gezondheid van studenten. Deze doelgroep bevindt zich in een kwetsbare levens- en ontwikkelingsfase die gepaard gaat met het ervaren van mentale klachten. Mogelijke ernstige gevolgen zijn verminderde academische prestaties of zelfs suïcide. In dit onderzoek is onderzocht of hoogsensitiviteit samenhangt met de mentale gezondheid van studenten. Daarnaast is er gekeken naar de invloed die zelfwaardering als moderator heeft op het verband tussen deze twee variabelen. De eerste hypothese stelde dat hoogsensitiviteit een negatieve invloed heeft op mentale gezondheid. De tweede hypothese stelde dat de negatieve relatie tussen hoogsensitiviteit en mentale gezondheid zwakker wordt naarmate zelfwaardering hoger wordt. Deze cross-sectionele studie is uitgevoerd onder Nederlandse hbo- en wo-studenten (N = 264) die zijn geworven via campussen en sociale media. Met behulp van een regressieanalyse zijn de verwachtingen getoetst. De resultaten bevestigen de eerste hypothese, echter wordt de tweede hypothese niet ondersteund. Hiermee wordt het verband tussen hoogsensitiviteit en mentale gezondheid onder Nederlandse studenten aangetoond, wat nieuwe theoretische en praktische implicaties met zich meebrengt. In eerdere studies is het verband tussen hoogsensitiviteit en mentale gezondheid ook aangetoond (Bakker & Moulding, 2012; Liss et al., 2005; Hanes, 2016; Yano et al., 2021), echter nog niet in de context van Nederlandse studenten: dit is een nieuwe bevinding. Hierdoor ontstaat er mogelijk meer inzicht en begrip voor hoogsensitieve studenten en hun mentale gezondheid. Bovendien kunnen er gerichtere interventies worden ontworpen om de mentale gezondheid te verbeteren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Van Dellen, S.A. and Goedendorp, M.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 04 Mar 2024 09:45
Last Modified: 04 Mar 2024 09:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3191

Actions (login required)

View Item View Item