Soederhuizen, M.D (2024) Temporal alignment of hand gestures and speech within and between dyads of native and non-native speaking children. Master thesis, Psychology.
|
Text
Final_Master_Thesis_Mira_Soederhuizen_S3639428.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Binnen 3 verschillende studies hebben we onderzoek gedaan naar interpersoonlijke temporele synchronisatie tussen kinderen die spraken in een eerste (L1) of tweede taal (L2). In studie 1 hebben we een protocol voor een experiment ontwikkeld, genaamd ‘This-or-That debates phrases’, om de spontane en non-verbale communicatie van kinderen te onderzoeken. Dit hebben we gedaan door middel van het creëren van vijf verschillende experimenttaken, die we vervolgens evalueerden aan de hand van een lijst van observatiepunten, waarna we het meest succesvolle protocol selecteerden. In studie 2 analyseerden we verschillende kwantitatieve en kwalitatieve aspecten van de videodata van vier Nederlandse en drie Nederlands-Friese koppels waarbij het experimentprotocol was afgenomen. Voor deze analyse is gebruik gemaakt van ELAN 6.4 en Microsoft Excel. Hierop concludeerden we dat het ontwikkelde experimentprotocol geschikt is om de verschillen en overeenkomsten in verbale communicatie en handgebaren te onderzoeken in dyades van kinderen die spreken in een L1 of L2 (Nederlands). In studie 3 hebben we een poging gedaan om OpenPose, een programma dat lichaamsbewegingen vastlegt, te gebruiken om interpersoonlijke temporele synchronisatie van handgebaren en spraak te analyseren in twee dyades van kinderen sprekend in hun L1 of L2. We vergeleken het gemiddelde verschil in temporele synchronisatie (ms) tussen pieken in de intensiteit van spraak en handgebaren in beide individuen binnen de dyades. We ontdekten dat er mogelijk een hogere mate van interpersoonlijke synchronisatie tussen spraak en gebaren bestaat tussen gesprekspartners met een verschillende L1 in vergelijking met dezelfde L1. We raden aan om deze relatie verder te onderzoeken aan de hand van toekomstig onderzoek. Meer inzicht in verbale en non-verbale coördinatie tussen sprekers binnen de context van meer dan één taal zal het begrip van belangrijke communicatie processen, in bijvoorbeeld de onderwijssetting, vergroten. Trefwoorden: Temporele synchronisatie, handgebaren, tweede taal, synchronisatie van spraak en gebaren, interpersoonlijke synchronisatie.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Jonge-Hoekstra, L. de |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 05 Mar 2024 12:54 |
Last Modified: | 05 Mar 2024 12:54 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3194 |
Actions (login required)
View Item |