Javascript must be enabled for the correct page display

Waarom doe je dat?! Motivaties achter aan ADHD-gerelateerde TikTok video’s en de reacties hierop

Gelmers, Hannah (2024) Waarom doe je dat?! Motivaties achter aan ADHD-gerelateerde TikTok video’s en de reacties hierop. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_Orthopedagogiek_HannahGelmers_S5381703.pdf

Download (503kB) | Preview

Abstract

TikTok draagt mogelijk bij aan de toename van ADHD classificaties en medicatievoorschriften. Meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers laten zien hoe populair het sociale media platform momenteel is. Video’s over (mentale) gezondheid gerelateerde problematiek worden massaal bekeken en gedeeld, waarbij ADHD een veelbesproken thema is. In deze video’s delen gebruikers informatie, laten zij zien hoe hun dagelijkse leven met ADHD eruitziet of worden testen getoond om te kijken of je ADHD hebt. Volgens onderzoekers heeft dit voor- en nadelen. Enerzijds kunnen de video’s een ondersteunende gemeenschap creëren en de stigmatisering rond psychische stoornissen verminderen. Anderzijds bestaat er bezorgdheid over de verspreiding van onvolledige en onjuiste informatie en over verkeerde zelfdiagnoses. Dit onderzoek richt zich op de motivaties voor het plaatsen van aan ADHD gerelateerde video’s en de motivaties voor het plaatsen van een reactie onder deze video’s. Hierbij wordt gebruik gemaakt van kwalitatieve inhoudsanalyse. Van honderd bestaande TikTok video’s zijn de transcripten geanalyseerd. Iedere video is ingedeeld bij een bepaalde motivatie voor het plaatsen van de video. Hierbij kon worden gekozen uit de volgende categorieën: communicatiebehoefte, educatief, escapisme, het creëren van een ondersteunende gemeenschap, terugblikken, zelfdiagnose en zelfexpressie. Hetzelfde proces is uitgevoerd voor de drie populairste reacties op de honderd video’s. Hierbij zijn echter ook de categorieën ‘’herkenning’’ en ‘’voyeurisme’’ van toepassing. De resultaten laten zien dat minstens 25% van de video’s geplaatst is om te ontsnappen aan de realiteit. Deze video’s bevatten grappig bedoelde elementen en/of vrolijke muziek. Verder laten de resultaten zien dat minstens 20,5% van reacties is geplaatst vanuit de motivatie voor zelfexpressie. In deze reacties vertellen de auteurs iets over zichzelf zonder dat hiernaar gevraagd wordt. In een vervolgonderzoek zou gezocht kunnen worden naar een manier om de populariteit van TikTok op een positieve manier in te zetten bij psycho-educatie. Een praktische aanbeveling is het toevoegen van links naar een website of video met juiste en volledige informatie bij video’s met de hashtags ‘’#adhd’’, ‘’#adhdcommunity’’ en/of ‘’#adhdawareness’’.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Mar 2024 08:40
Last Modified: 11 Mar 2024 08:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3196

Actions (login required)

View Item View Item