Fietje, Suzanne (2024) Cognitieve Kwetsbaarheden als Voorspellers van een Eerste Depressie in Jongeren. Bachelor thesis, Psychology.
Text
18022024eindversie_SuzanneFietje_S4350405_PDF.pdf Restricted to Repository staff only Download (369kB) |
Abstract
Depressie is een veel voorkomende mentale stoornis en is geassocieerd met negatieve lange termijn consequenties voor een individu. Daarnaast is adolescentie een kwetsbare periode voor depressie ontwikkeling. Preventie gericht op deze doelgroep is daarom relevant. In veel studies wordt tot nu toe geen onderscheid gemaakt tussen voorspellende factoren voor een eerste depressie en terugkerende depressie. Dit is problematisch door het scarring effect dat depressie heeft. Het is daarom van belang om te onderzoeken welke factoren geassocieerd zijn met de eerste ontwikkeling van een depressie. Cognitieve kwetsbaarheid is een gebied waarin voorspellende factoren voor depressie worden onderzocht. Cognitieve kwetsbaarheden zijn denkpatronen die geassocieerd zijn met depressie, zoals piekeren en biases. In deze systematische review wordt daarom een overzicht gegeven van het huidige onderzoek naar cognitieve kwetsbaarheden als voorspellers voor de ontwikkeling van een eerste depressie in jongeren. Uit de resultaten van longitudinale studies die keken naar jongeren waarin nog geen sprake was van een eerdere depressie (n = 8) is gebleken dat piekeren, weinig zelfvertrouwen, zelfkritiek, hopeloosheid, negatieve inferentiestijl, moeite hebben met het verleggen van aandacht en negatieve cognities zijn geassocieerd met het ontstaan van een eerste depressie. Aandachtsbias en interpretatiebias lieten deze associatie niet zien, wat opmerkelijk was omdat dit niet in lijn ligt met de resultaten van andere studies naar aandachts- en interpretatiebias.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Poppelaars, M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 11 Mar 2024 08:45 |
Last Modified: | 11 Mar 2024 08:45 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3201 |
Actions (login required)
View Item |