Javascript must be enabled for the correct page display

Snoezelen in de praktijk - perspectieven op de richtlijnen van Snoezelen

Oving, Lysbet (2024) Snoezelen in de praktijk - perspectieven op de richtlijnen van Snoezelen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_Lysbet Oving_S3230295.pdf

Download (431kB) | Preview

Abstract

Snoezelen wordt zowel in Nederland als in het buitenland vaak ingezet als therapeutische interventie voor mensen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen (EMB). De interventie is populair omdat deze bestaat uit het stimuleren van verschillende zintuigen die aansluiten bij de perceptie van mensen met PIMD. Er worden verschillende positieve effecten verondersteld. De interventie ontbeert echter nog een theoretische basis; de beschreven richtlijnen zijn multi-interpretabel en niet theoretisch onderbouwd. Tot op heden is er weinig kwalitatief onderzoek gedaan naar de wijze waarop de interventie wordt ingezet in de zorg voor mensen met EMB. Kwalitatief onderzoek kan inzicht geven in de wijze waarop de richtlijnen van de interventie in de praktijk worden gebracht en meer geïmplementeerd kunnen worden. Daarom werd in semi-gestructureerde interviews twee praktijkbegeleiders, een onderwijsdeskundige en een Snoezelexpert gevraagd om over verschillende thema's te reflecteren. Deze thema's kwamen overeen met de doelstellingen van Snoezelen, de praktijk van Snoezelen, opvattingen over Snoezelen en manieren waarop de implementatie van Snoezelen verbeterd kan worden. Gebleken is dat praktijkbegeleiders de richtlijnen van de interventie niet hanteren en er niet doelgericht mee werken. Het ontwerp van de interventie verschilt per praktijkbegeleider. Er werden echter ook enkele overeenkomsten gevonden; routines, herhaling en observatie werden in de praktijk gebracht en als nuttig beschouwd voor mensen met EMB. Deze overeenkomsten kunnen ook aan de richtlijnen worden gekoppeld. Over het algemeen is meer kennis over de richtlijnen gewenst voor de implementatie van de interventie, evenals het werken met doelen en evaluatie. Vanwege de kleine steekproef is meer onderzoek nodig om deze bevindingen verder te onderzoeken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brug, A. ten and Schreuder, P.R.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Mar 2024 08:45
Last Modified: 11 Mar 2024 08:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3204

Actions (login required)

View Item View Item