Javascript must be enabled for the correct page display

De ontwikkeling van identiteit tijdens de praktijkstage: verschillende ontwikkelingstrajecten van commitment

Miesen, Dacia (2024) De ontwikkeling van identiteit tijdens de praktijkstage: verschillende ontwikkelingstrajecten van commitment. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Dacia Miesen S3275698 Master Thesis.pdf

Download (773kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek heeft als doel gehad om de verschillende ontwikkelingstrajecten van commitment bij stagiaires tijdens de stageperiode te identificeren. De data zijn visueel geanalyseerd en op basis daarvan zijn kwalitatieve classificatiecriteria opgesteld, die vervolgens zijn gekwantificeerd. De resultaten tonen zes verschillende ontwikkelingstrajecten van commitment aan. De eerste gevonden categorie is kabbelend. De grafiek vertoont visueel een stabiele en rechte lijn, waarbij de veranderingen in commitment minimaal zijn. Deze groep kenmerkt zich door studenten die een stabiele commitment tijdens de stage hebben behouden. De tweede gevonden categorie is stabiel stijgend. Het commitment neemt gedurende de stageperiode gestaag toe, met mogelijk kleine fluctuaties, maar over het algemeen is er een opwaartse trend waar te nemen. De derde gevonden categorie is flink wisselend. Deze categorie vertoont een dynamisch proces met diverse kenmerken, waaronder kortdurende dips waarbij het commitment tijdelijk afneemt met minstens 5 meetpunten, gevolgd door een herstel. De vierde gevonden categorie is wisselend stijgend. Het commitment fluctueert in deze categorie meer dan bij stabiele categorieën, maar minder dan bij sterk wisselende categorieën, met een overwegend positieve trend gedurende de stageperiode. De vijfde gevonden categorie is de categorie afnemend. In deze categorie is het commitment aan het einde van de stage lager dan aan het begin. Hoewel er tijdens de stage tijdelijke toenames mogelijk zijn, overheerst over het algemeen een afname in commitment. De zesde gevonden categorie is de badkuipjes/moratorium: Grafieken in deze categorie vertonen de moratoriumstatus, waarbij adolescenten zich in een proces van exploratie en crisis bevinden zonder definitieve commitments. Dit onderzoek heeft bijgedragen aan het verder ontwikkelen van de kennis over categorieën waarin personen onderverdeeld kunnen worden als het gaat over de mate van commitment. De gevonden categorieën zijn goed te onderscheiden en zijn inhoudelijk relevant doordat ze te verklaren zijn vanuit verschillende theorieën over identiteitsontwikkeling.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kunnen, E.S.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 11 Mar 2024 08:47
Last Modified: 11 Mar 2024 08:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3206

Actions (login required)

View Item View Item