Javascript must be enabled for the correct page display

Welke variaties in de Hersenen kunnen de Initiële Ontwikkeling van een Depressieve Stoornis Voorspellen bij Adolescenten, een Systematische Review

Voogd, Lucie, A.L. (2024) Welke variaties in de Hersenen kunnen de Initiële Ontwikkeling van een Depressieve Stoornis Voorspellen bij Adolescenten, een Systematische Review. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
20240218_Thesis_ALVoogd.pdf

Download (346kB) | Preview

Abstract

Een van de grootste voorspellers voor het krijgen van een depressieve episode is het al eerder doorgemaakt hebben van een depressieve stoornis. Het hebben van een depressieve stoornis zorgt voor litteken effecten (scarring effects), bijvoorbeeld in iemands brein. Daarom is het van belang om naar de periode te kijken voordat mensen hun eerste depressieve stoornis krijgen. Adolescentie is een belangrijke periode voor het ontwikkelen van een depressieve stoornis. Ook heeft het hebben van een depressieve stoornis effecten op andere levensgebieden. Het is van belang een risicogroep te identificeren en preventietherapie aan te bieden, zodat mensen niet te maken krijgen met de negatieve effecten van een depressieve stoornis. In deze systematische review wordt onderzocht welke deviaties in de hersenen de initiële ontwikkeling van een depressieve stoornis kunnen voorspellen. Dit onderzoek is onderdeel van een groter onderzoek naar de initiële ontwikkeling van stressstoornissen. De systematische review is uitgevoerd met behulp van de AI van Rayyan. In dit onderzoek komen negen artikelen naar voren. In deze artikelen zijn een aantal hersengebieden als significante voorspellers gevonden. Deze hersengebieden en verbindingen zijn geassocieerd met het beloningssysteem en emotieregulatie. De preventie van depressie kan mogelijk gefocust worden op deze netwerken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Poppelaars, M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 11 Mar 2024 08:48
Last Modified: 11 Mar 2024 08:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3209

Actions (login required)

View Item View Item