Cramer, Naomi (2024) Een Onderzoek naar het luisterbegrip van basisschoolleerlingen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
these Naomi Cramer tweede kans.pdf Download (381kB) | Preview |
Abstract
Om mee te komen in de maatschappij is het begrijpend luisteren een belangrijke vaardigheid. Het luisterbegrip betreft het kunnen omzetten van gesproken tekst in begrijpen en passend kunnen reageren. Huidig onderzoek heeft betrekking op de relatie tussen het lees- en luisterbegrip van bovenbouwleerlingen van het basisonderwijs in Noord Nederland. Het is belangrijk om gerelateerde factoren aan het luisterbegrip te onderzoeken. Daarom is naast de relatie tussen het lees- en luisterbegrip de modererende invloed van woordenschat meegenomen in huidig onderzoek. Leesbegrip is het omzetten van geschreven tekst in begrijpen en passend toepassen. De woordenschat zijn alle woorden die een kind passend kan gebruiken. Huidig onderzoek betreft een steekproef met 117 leerlingen. Het luisterbegrip is gemeten met het situatiemodel. Het leesbegrip is gemeten aan de hand van Cito-scores. De woordenschat is gemeten met de Peabody Picture Vocabulary Test. Uit de regressieanalyse is gebleken dat er een negatieve significante relatie bestaat tussen het lees- en luisterbegrip. De moderatie van woordenschat beïnvloedt deze relatie echter niet significant. Mogelijke redenen voor het uitblijven van de verwachte uitkomsten worden besproken in de limitaties, conclusies en aanbevelingen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kamphorst, E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Mar 2024 10:16 |
Last Modified: | 11 Mar 2024 10:16 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3211 |
Actions (login required)
View Item |