Boonstra, Kimberly (2024) De relatie tussen negatieve interacties tussen ouders en negatieve emoties van hun jonge kinderen. Bachelor thesis, Psychology.
Text
KBoonstra_s3123790_bachelorthesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (284kB) |
Abstract
In deze bachelorscriptie werd onderzocht of er sprake was van een verband tussen negatieve partnerinteracties tussen ouders en negatieve emotie-uitingen van ouders en kinderen. Er werd voorspeld dat een hoge mate van negatieve partnerinteracties geassocieerd zou zijn met een hogere proportie emotie-uitingen bij peuters. Dit is relevant omdat een overvloed aan negatieve emotie uitingen bij kinderen in verband gebracht is met verschillende gedragsproblemen. Het is van belang om kinderen adequaat om te leren gaan met hun emoties, onder andere door zelf het juiste voorbeeld te geven. Het verband werd onderzocht door middel van video opnames van ouder-kind interacties afkomstig uit het grote cohortonderzoek genaamd TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey en een zelfrapportage vragenlijst over negatieve partnerinteracties van 50 participanten. De emoties van ouders en kinderen zijn gecodeerd aan de hand van de 'Handleiding voor het coderen van ouder-kind interacties’ (Vrijen, 2023). Er is een lineaire regressieanalyse uitgevoerd welke geen significante resultaten opleverde. Wat betekent dat er geen verband is gevonden tussen negatieve partnerinteracties tussen ouders en negatieve emotie-expressie van ouders en kinderen. Dit is onder andere te verklaren door de lage mate van negatieve partnerinteracties en negatieve emotie-expressie die ouders en kinderen tijdens dit onderzoek lieten zien. Vervolgonderzoek met een steekproef die een grotere kans heeft op meer negatieve partnerinteracties wordt aangeraden.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Vrijen, C. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 12 Mar 2024 09:32 |
Last Modified: | 12 Mar 2024 09:32 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3219 |
Actions (login required)
View Item |