Javascript must be enabled for the correct page display

Visuele Aandacht bij Dyslexie met TOS of ADHD: een systematische review.

Meer, Jori van der (2024) Visuele Aandacht bij Dyslexie met TOS of ADHD: een systematische review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Jori van der Meer S5704006 PDF.pdf

Download (576kB) | Preview

Abstract

Deze masterthesis onderzoekt de rol van visuele aandacht in relatie tot technische (woord)leesvaardigheid en de comorbiditeit van dyslexie met taalontwikkelingsstoornis (TOS) en met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Tot op heden ontbreekt er een overzicht van alle beschikbare wetenschappelijke studies met betrekking tot dit onderwerp. Om dit overzicht te bieden is er een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd, waarbij er na een gestructureerd selectieproces 13 onderzoeken zijn geïncludeerd. Door middel van een thematische analyse zijn gemeenschappelijke thema’s geïdentificeerd. Uit de bevindingen blijkt dat visuele aandacht mogelijk een onderscheidende factor is bij dyslexie en TOS, die zou kunnen bijdragen aan het differentiëren van de twee stoornissen. Het verschil tussen de rol van visuele aandacht in geschreven en mondelinge taalvaardigheden wordt benadrukt, wat de complexiteit van deze comorbiditeit illustreert. Voor dyslexie en ADHD toont de literatuur diversiteit, met een overwegende visie dat visuele aandacht een modererende rol lijkt te spelen, wat suggereert dat het de relatie tussen dyslexie en ADHD zou kunnen beïnvloeden. Hierin wordt ADHD over het algemeen geassocieerd met tekorten in volgehouden aandacht, terwijl de comorbiditeit met dyslexie specifiek verband houdt met tekorten in selectieve aandacht. Naast het bieden van een overzicht in de wetenschappelijke kennis over dit onderwerp, benadrukt deze review vooral ook de noodzaak van verder onderzoek om de complexe relatie tussen visuele aandacht en ontwikkelingsstoornissen volledig te begrijpen. Een aanvullende aanbeveling voor toekomstig onderzoek is het integreren van een gedetailleerde analyse van orthografische complexiteit.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Groot, B.J.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Mar 2024 15:46
Last Modified: 14 Mar 2024 15:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3231

Actions (login required)

View Item View Item