Javascript must be enabled for the correct page display

Children's experiences of meaningful participation in child protection decision-making: A systematic literature review

Bockhooven, Maaike van (2024) Children's experiences of meaningful participation in child protection decision-making: A systematic literature review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Master's thesis - Maaike van Bockhooven (S3473929) (2).pdf

Download (440kB) | Preview

Abstract

Artikel 12 van het IVRK stelt dat kinderen het recht hebben om te participeren in kwesties die hun leven beïnvloeden. Onderzoek heeft het belang van kinderparticipatie binnen de jeugdbescherming benadrukt. Desondanks zijn er praktische barrières die kinderen hinderen in het gebruik maken van hun recht op participatie. Ook zijn de ervaringen van kinderen in deze context onderbelicht. Daarom is het doel van deze studie om bestaande kennis over ervaringen van kinderen met hun eigen participatie in besluitvormingsprocessen binnen de jeugdbescherming te duiden. Vanuit het concept betekenisvolle participatie wordt onderzocht of en hoe kinderen ervaren geïnformeerd, gehoord en betrokken te worden in deze processen. De onderzoeksvragen worden beantwoord door middel van een systematische literatuurstudie. Er werd een literatuursearch uitgevoerd met behulp van de databases SocINDEX, Web of Science en Scopus. Na het screeningsproces kwamen 15 studies in aanmerking voor de analyse. De resultaten tonen aan dat kinderen slechts in beperkte mate worden geïnformeerd, gehoord en betrokken. De relatie met hun maatschappelijk werker, de focus op de competenties van kinderen en de beschermende aard van het jeugdbescherming systeem kunnen deze ervaringen beïnvloeden. Implicaties die voortkomen uit de resultaten relateren aan het betrekken van kinderen en professionals bij het maken van beleid en het rekening houden met de diverse behoeften van kinderen in de praktijk.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Lopez Lopez, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 15 Mar 2024 11:45
Last Modified: 15 Mar 2024 11:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3235

Actions (login required)

View Item View Item