Snippe, S (2024) Boeien en Binden? Master thesis, Sociology.
|
Text
Definitieve versie scriptie - Sanne Snippe.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Na jarenlange afname in ledentallen van politieke partijen is sinds 2016 weer een landelijke toename merkbaar. Deze toename in leden komt vooral door nieuwere partijen die burgers aan zich kunnen binden, terwijl de afname in leden bij oudere partijen doorgaat. Om er achter te komen hoe politieke partijen in Nederland omgaan met leden en sympathisanten, is gekeken naar het multi-speed membership van Scarrow (2015). Multi-speed membership houdt in dat partijen strategieën combineren om zowel nieuwe leden aan te trekken als bestaande leden te behouden, door enerzijds de voordelen van het lidmaatschap te verbeteren en anderzijds niet-leden zoals vrijwilligers en sympathisanten te activeren. Hiervoor zijn gegevens verzameld van het CDA, VVD en PvdA als ledenverliezende partijen en FVD, ChristenUnie en GroenLinks als groeiende partijen. Ook is de gezamenlijke lijst van GroenLinks/PvdA meegenomen in de dataverzameling. Aan de hand van een vooropgestelde multi-speed index en een digitale toegankelijkheidsindex van Scarrow (2015) zijn scores toegekend aan alle partijen. De multi-speed index meet met een score tussen 0 en 2 in hoeverre partijen zich bezig houden met strategieën om leden en sympathisanten aan zich te binden, waarbij gekeken wordt naar traditioneel lidmaatschap, beperkt lidmaatschap, donateurs, volgers en nieuwsconsumenten. In de digitale toegankelijkheidsindex wordt de mate van digitale toegankelijkheid van een partij gemeten op een schaal van 0 tot 3 op het gebied van lid worden, doneren en vrijwilligerswerk doen. Daarnaast zijn data verzameld over de sociale mediakanalen van de partijen, alsook hun oude en huidige partijleiders. Deze gegevens zijn met de scores op de indexen samengevoegd in een partijprofiel, waarna ook de gegevens tussen de partijen onderling zijn vergeleken. Uit de resultaten blijkt dat de ChristenUnie en het CDA veel vormen van multi-speed membership gebruiken om leden en sympathisanten aan zich te binden. FVD is erg actief op sociale media en probeert met veel berichten hun vele volgers te bereiken. De VVD scoort opvallend laag op de multi-speed index en de digitale toegankelijkheidsindex doordat het niet actief doneren promoot. Al met al zetten partijen vele vormen in van multi-speed membership en hebben zij de technologische ontwikkelingen omarmd en toegepast.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Aarts, C.W.A.M. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | Politiek, Maatschappij & Beleid [Master Sociology] |
Date Deposited: | 22 Mar 2024 09:45 |
Last Modified: | 22 Mar 2024 09:45 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3257 |
Actions (login required)
View Item |