Javascript must be enabled for the correct page display

Affectieve sociale cognitie bij adolescenten met ADHD

Schouten, Willanda (2024) Affectieve sociale cognitie bij adolescenten met ADHD. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
S5239540_W_Schouten_masterthese_KN_2023-2024.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Deze these onderzocht of adolescenten tussen de twaalf en zestien jaar oud met ADHD, zonder medicatiegebruik, beperkingen vertonen in affectieve sociale cognitietaken en of er geslachtsverschillen zijn. Affectieve sociale cognitie is het vermogen om emotionele cues te geven, te ontvangen en emoties te ervaren. Dit is onderzocht aan de hand van twee modaliteiten: de auditieve component omvat de Prosodie-test, waarbij deelnemers emoties in gesproken zinnen beoordelen, terwijl de visuele component gebruikmaakt van de FEEST om emoties in gezichtsuitdrukkingen te herkennen. Het onderzoek kent een cross-sectioneel design met twee onderzoeksgroepen: adolescenten zonder ADHD (N= 35) en adolescenten met ADHD (N=36). Er bleek geen verschil te zijn in het vermogen van adolescenten met en zonder ADHD om auditief aangeboden emoties te herkennen en er zijn geen geslachtsverschillen. Op de visuele emotieherkenning blijken de adolescenten zonder ADHD-classificatie beter in staat alle zes de basisemoties te herkennen met kleine tot medium effectgroottes. Voor de visuele emotieherkenning zijn geen geslachtsverschillen geobjectiveerd. Echter, jongens met ADHD hebben in vergelijking met typisch ontwikkelde jongens moeite met het herkennen van de emoties ‘boos’ en ‘blij’. Meiden met ADHD hebben ten opzichte van typisch ontwikkelde meiden moeite met het visueel herkennen van ‘boos’, ‘vies’, ‘blij’, ‘droevig’ en ‘verbaasd’. Deze these laat een zwakte zien in de herkenning van emoties in gezichten bij adolescenten met ADHD, maar mogelijk juist een sterkte in de herkenning van emoties in prosodie. Op basis van deze gegevens lijkt het zinvol om sociale informatie via meerdere modaliteiten aan te bieden aan adolescenten met ADHD. Voor vervolgonderzoek wordt geadviseerd het verschil in affectieve sociale cognitie tussen jongens en meiden verder te onderzoeken en wordt aangeraden de invloed van emotieregulatie en het niveau van executief functioneren te onderzoeken als mogelijke moderators, om zo de robuustheid van de huidige bevindingen verder te toetsen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Groen, Y.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology]
Date Deposited: 22 Mar 2024 15:41
Last Modified: 22 Mar 2024 15:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3259

Actions (login required)

View Item View Item