Javascript must be enabled for the correct page display

Invloed van de Hoeveelheid Gebaren op het Probleemoplossend Vermogen

Brink, Milou (2024) Invloed van de Hoeveelheid Gebaren op het Probleemoplossend Vermogen. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
BrinkM_S4711122_BachelorThesis_PDF.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (229kB)

Abstract

Dit onderzoek gaat over de invloed van gebaren op het probleemoplossend vermogen. Hierbij moesten 120 deelnemers tandwielproblemen oplossen waarbij een gedeelte van die participanten wel hun handen kon gebruiken en het andere gedeelte kon hun handen niet gebruiken, omdat deze vastgebonden waren. Er werd verondersteld aan de hand van eerder onderzoek dat het wel of niet gebaren invloed zou hebben op of deelnemers een abstracte strategie zouden ontwikkelen om de tandwielproblemen op te lossen. Uit dit onderzoek kwam echter niet naar voren dat het wel of niet gebaren invloed had op het probleemoplossend vermogen. Hieruit kan geconcludeerd worden dat gebaren misschien toch niet zoveel invloed hebben op leren als eerder gedacht is. In plaats van het idee dat gebaren veel invloed hebben op leren, moet er een meer genuanceerde blik komen op de invloed van gebaren. Gebaren hebben voornamelijk invloed in het domein wiskunde en er moet rekening gehouden worden met het soort gebaren en de leeftijd van de persoon.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Jonge-Hoekstra, L. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 25 Mar 2024 10:51
Last Modified: 25 Mar 2024 10:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3260

Actions (login required)

View Item View Item