Akeredolu, Abigail (2023) Meer of minder kinderrechter: Een onderzoek naar de manier waarop er werd gesproken over de professionalisering van de kinderrechter in de periode 1990 tot 2000. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie definitief .pdf Download (387kB) | Preview |
Abstract
Er is al jarenlang kritiek op de problemen binnen de jeugdzorg (Hielkema, 2023). Binnen de jeugdzorg worden kinderbeschermingsmaatregelen opgelegd om de kwetsbare jeugd te beschermen. Echter pakt dit in de praktijk niet altijd goed uit en is er sprake van geweld, misbruik en onvoldoende aandacht. Een van de factoren die hierbij een rol speelt is de mate van professionalisering van de medewerkers (Commissie Samson, 2012; Commissie Onderzoek naar Geweld in de Jeugdzorg, 2019). Al vanaf de Tweede Wereldoorlog is er aandacht voor de professionalisering als oplossing van problemen binnen de jeugdzorg. In tegenstelling tot de meeste beroepen kwam de professionalisering van de kinderrechter al vroeg op gang. Al vanaf de invoering van de kinderrechter waren er discussies over zijn bevoegdheden, die sterk werden beperkt door de wetswijziging in 1995 (Thomassen, 1998; Koens 1998; Dekker, 2016). De onderzoeksvraag luidde: Op welke manier werd er gesproken over de professionalisering van de kinderrechter in de periode 1990-2000 en in hoeverre veranderde dit na de wetswijziging in 1995? Om antwoord te geven op deze vraag is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd waarbij artikelen zijn geanalyseerd uit Justitiële Verkenningen en Tijdschrift voor familie- en jeugdrecht. Uit het onderzoek blijkt dat er met name wordt gesproken over de deskundigheid, identiteit en bevoegdheden van de kinderrechter, waarbij voor de wetswijziging ook aandacht was voor opleiding, interne controle en selectie. Voor de wetswijziging waren de meningen sterk verdeeld, terwijl er later vooral neutraal wordt gesproken over de kinderrechter. Doordat er in de tijdschriften alleen werd gesproken door juridisch deskundigen geeft dit een beperkt beeld.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Dekker, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Apr 2024 10:05 |
Last Modified: | 02 Apr 2024 10:05 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3268 |
Actions (login required)
View Item |