Javascript must be enabled for the correct page display

Gedragskenmerken en sociale vaardigheden in relatie tot pesten en agressie in het voortgezet (speciaal) onderwijs

Jonge, Anne de (2023) Gedragskenmerken en sociale vaardigheden in relatie tot pesten en agressie in het voortgezet (speciaal) onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Anne de Jonge pdf.pdf

Download (641kB) | Preview

Abstract

Pesten is een significant maatschappelijk probleem. Slachtofferschap kan leiden tot, onder andere, mentale gezondheidsproblemen. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen die agressief gedrag vertonen een grotere kans hebben om pesters te worden. Prosociaal gedrag van deze kinderen zou mogelijk dit agressieve gedrag kunnen tegengaan. Bovendien kunnen sociale vaardigheden van kinderen die gepest worden de kans op pesten verminderen. Dit onderzoek is uitgevoerd om de mate te beoordelen waarin sociale vaardigheden en gedragseigenschappen agressie en slachtofferschap kunnen verklaren. De steekproef bestond uit 527 leerlingen van regulier en speciaal onderwijs die een vragenlijst en een nominatielijst hebben ingevuld. Daarnaast hebben mentoren leerlingen geobserveerd en een vragenlijst ingevuld. Deze drie instrumenten werden gebruikt om sociale vaardigheden en gedragseigenschappen te beoordelen. Pearson's correlatie, lineaire regressie en logistische regressie werden uitgevoerd om de relaties tussen sociale vaardigheden en gedragseigenschappen en agressie en slachtofferschap te onderzoeken. Interacties werden toegevoegd aan de regressieanalyses om te onderzoeken of deze relaties verschillend waren voor schooltype en internaliserende en externaliserende problemen. Een hogere score op sociale acceptatie leek een grotere kans te hebben om niet gepest te worden. Deze relatie leek meer voor te komen bij leerlingen met internaliserende problemen. Sociale acceptatie bleek een negatieve invloed te hebben op de kans om gepest te worden. Deze relatie leek meer voor te komen bij leerlingen met internaliserende problemen. Zelfrespect leek een positieve invloed te hebben op de kans dat leerlingen met gedragsproblemen gepest worden. Bovendien had zelfrespect een positieve invloed op de mate waarin leerlingen met een verstandelijke beperking worden gezien als agressors in de klas. Ten slotte leek prosociaal gedrag een positieve invloed te hebben op de mate waarin leerlingen worden gezien als agressors in de klas. Dit onderzoek biedt een verdere kennis van sociale vaardigheden en gedragseigenschappen die de dynamiek van slachtofferschap en agressie beïnvloeden. Deze kennis kan worden gebruikt om interventies aan te passen aan het type onderwijsondersteuning. Vervolgonderzoek naar onderwijsconcepten in speciaal en regulier onderwijs is noodzakelijk.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J. and Bergen, D.D. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Apr 2024 14:26
Last Modified: 09 Apr 2024 14:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3285

Actions (login required)

View Item View Item