Kiel, Joëlle (2024) De Verstrengeling van Pijn en Dialoog: Ouderlijke Pijn- en Ziekte Ervaringen en de Communicatie met Jonge Kinderen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Masterthese J.Kiel S4053923.pdf Restricted to Repository staff only Download (526kB) |
Abstract
Deze studie analyseerde de relatie tussen ouder-kindinteractie over pijn en ziekte waarbij de centrale vraag werd gesteld of er verschillen bestaan in deze communicatie tussen ouders met en zonder een ziekte- en pijnervaring. Binnen dit onderzoek werd er gebruik gemaakt van een prentenboek over alledaagse pijn, waarbij ouders tijdens het voorlezen in dialoog zijn gegaan met hun kinderen om de communicatie betreft het onderwerp ziekte en pijn te analyseren. Op basis van literatuur werd verwacht dat ouders met een ziekte- en pijnervaring tijdens het voorlezen kwantitatief meer en negatiever in gesprek gaan met hun kind. Hier werd gelet op het gebruik van pijnappraisals: Een pijnappraisal verwijst naar het proces waarbij een individu zijn of haar persoonlijke beoordeling vormt van de ervaren pijn (Jackson et al.,2014). Deze beoordeling bestaat uit de ervaring, waardering en contextualisering van pijn en kon worden bestempeld als negatief, neutraal of positief. Uit de resultaten bleek dat er op basis van visuele inspectie geen grote verschillen bestaan in het gemiddelde appraisalgebruik tussen ouders met en zonder ziekte- en pijnervaring. Ouders met een ziekte- en pijnervaring ervaring gaven op basis van visuele inspectie iets meer interactie zien met hun kind dan ouders zonder deze ervaring. Een interactie bestaat uit de reactie van het kind op een pijnappraisal van de ouder. Daarnaast leek er geen verschil te bestaan in de toon van deze interactie. De resultaten bieden inzicht in de complexiteit van de ouder-kindinteractie, maar lieten geen grote verschillen zien tussen ouders met en zonder ziekte- en pijnervaring.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Dijk, M. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Apr 2024 09:52 |
Last Modified: | 10 Apr 2024 09:52 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3287 |
Actions (login required)
View Item |