Javascript must be enabled for the correct page display

‘Hoe kan mijn hoogbegaafde leerling zinnetjes leren als ze niet weet hoe de zinsopbouw werkt.’

Wasser, Linde (2024) ‘Hoe kan mijn hoogbegaafde leerling zinnetjes leren als ze niet weet hoe de zinsopbouw werkt.’. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_Linde Wasser_S5374278.pdf

Download (597kB) | Preview

Abstract

Er bestaat een toenemend bewustzijn over de speciale behoeften van hoogbegaafde leerlingen en hun recht op passend aanbod en begeleiding. Deze behoeften variëren van het toepassen van effectieve leerstrategieën tot psychosociale uitdagingen. Dit onderzoek richt zich op het huidige onderwijsaanbod en de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs, met als doel meer inzicht te verkrijgen in de vormgeving van dit aanbod en de begeleiding. Het onderzoek is gebaseerd op kwalitatieve interviews met hoogbegaafdheidscoördinatoren, mentoren en docenten van scholen in de provincie Groningen die het gymnasium- en atheneumniveau aanbieden. Uit de analyse blijkt dat HB-coördinatoren, mentoren en docenten een cruciale rol spelen bij het bieden van ondersteuning aan hoogbegaafde leerlingen door middel van differentiatie en verrijking van het onderwijsaanbod en de mogelijkheid tot versnelling. Nauwe samenwerking en coördinatie tussen deze functionarissen is essentieel voor een consistente en effectieve ondersteuning. Ook is gebleken dat in de onderbouw de focus ligt op het aanleren van leerstrategieën, terwijl in de bovenbouw docenten meer uitgaan van de zelfstandigheid van hoogbegaafde leerlingen. Het onderzoek benadrukt de noodzaak van continue professionalisering van de HB-coördinatoren, mentoren en docenten en het ontwikkelen van beleid en duidelijke richtlijnen op school- en beleidsniveau. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek omvatten een meer diverse steekproef en het betrekken van ouders en hoogbegaafde leerlingen zelf bij het onderzoek. Een investering in de professionalisering van docenten en het formuleren van beleid en specifieke richtlijnen kan bijdragen aan beter onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Hierdoor wordt de ontwikkeling en leerervaring van deze leerlingen bevorderd.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Blom, B. and Ploeg, R. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Apr 2024 09:47
Last Modified: 11 Apr 2024 09:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3289

Actions (login required)

View Item View Item