Javascript must be enabled for the correct page display

De betrouwbaarheid en validiteit van leerlingrapportages over het functioneren van KiVa-leerkrachten

Terpstra, Lennard (2024) De betrouwbaarheid en validiteit van leerlingrapportages over het functioneren van KiVa-leerkrachten. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
Scriptie_Terpstra_S4701631_2.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Pestgedrag vormt al decennialang een aanzienlijk maatschappelijk probleem op basisscholen, met een afname in prevalentie onder Nederlandse scholieren tussen 2000 en 2018, maar een zorgelijke stabilisatie van de cijfers sindsdien. KiVa is een effectief en theoretisch onderbouwd antipestprogramma dat dit probleem tegen probeert te gaan. In dit onderzoek wordt de betrouwbaarheid en validiteit van leerlingrapportages over het leerkracht-functioneren onder de loep genomen en onderzocht of de beoordeling van het leerkracht-functioneren samenhangt met het welbevinden en slachtofferschap van leerlingen in de klas. De steekproef bestond uit zowel KiVa-leerkrachten als leerkrachten uit de controlegroep. Deze leerkrachten werden onderworpen aan een analyse met behulp van t-toetsen, waarbij gekeken werd naar het geslacht van de leerkracht, het geslacht van de beoordelende leerling, de toegewezen lesgroep, de aanwezigheid van meerdere leerkrachten in de groep en of de leerkracht werkzaam is op een KiVa-school. Om te onderzoeken of de beoordeling van het leerkracht-functioneren samenhangt met het welbevinden en slachtofferschap, zijn er ANOVA- en regressieanalyses uitgevoerd. De resultaten tonen aan dat vrouwelijke leerkrachten hogere beoordelingen ontvangen dan mannen, meisjes leerkrachten hoger beoordelen dan jongens, en onderbouwleerkrachten over het algemeen beter worden beoordeeld op bekwaamheid en inspanning. Daarnaast blijkt dat KiVa-leerkrachten hogere beoordelingen ontvangen en zich beter ontwikkelen ten opzichte van de controlegroep. Tot slot blijkt dat leerkrachten positiever worden beoordeeld in klassen met een hoog welbevinden, maar er is geen directe relatie tussen het niveau van slachtofferschap en de beoordeling van het leerkracht-functioneren gevonden. Voorzichtigheid is geboden bij het interpreteren van de aanbevelingen, gezien de bevindingen zijn verkregen uit een steekproef waarbij het verloop van leerkrachten groot was. De resultaten geven echter wel een sterke indicatie van de validiteit en betrouwbaarheid van leerlingrapportages over het functioneren van KiVa-leerkrachten. Dit onderzoek vormt een startpunt voor een diepgaander begrip van de complexiteit van leerlingrapportages over het functioneren van KiVa-leerkrachten, waarbij de resultaten als aanleiding dienen voor verdere optimalisatie en verkenning van de nauwkeurigheid van leerkrachtbeoordelingen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huitsing, G.E.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Criminaliteit en Veiligheid [Master Sociology]
Date Deposited: 11 Apr 2024 13:06
Last Modified: 11 Apr 2024 13:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3291

Actions (login required)

View Item View Item