Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van de buitenschoolse beweegcultuur op de fitheid van leerlingen

Hofkamp, D. (2023) De invloed van de buitenschoolse beweegcultuur op de fitheid van leerlingen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorthesis Demi Hofkamp (S4044282).pdf

Download (640kB) | Preview

Abstract

Naar aanleiding van de dalende cijfers in de sportdeelname van kinderen (NOC*NSF, 2023) en de gezondheidsrisico’s die dit met zich meebrengt (Hallal et al., 2006) is er getracht te onderzoeken of de buitenschoolse beweegcultuur invloed heeft op de fitheidsresultaten van leerlingen en of intrinsieke motivatie hier een mogelijke voorspeller van is. Om dit te kunnen onderzoeken zijn er vragenlijsten en fysieke testen uitgevoerd bij verschillende groepen schoolverlaters in Nederland (Timmermans et al., 2017). De resultaten van dit onderzoek zijn als volgt geanalyseerd. Als eerste is er gekeken naar de onderlinge verhoudingen tussen de variabelen. Hierbij is er gekeken naar vijf variabelen namelijk het aantal uur buiten school om sporten, de intrinsieke motivatie en de drie onderdelen van de Eurofit testbatterij (Vertesprong, Shuttle run test, tien keer vijf meter loop). Bij de relatie tussen de elementen onderling is een significante p-waarde te zien. Dit betekent dat de samenhang gevonden door de bivariaat analyses een kleine kans hebben dat het door toeval is ontstaan (Cooper, 2019). Echter is de correlatie bij alle variabelen onderling vrij laag wat betekent dat de samenhang niet heel sterk is. Wat betreft de bevindingen van de mediatie-analyse kwamen er een aantal dingen naar voren. Alle onderdelen waren significant en te zien was dat alle paden een kleine standaardfout hadden waardoor de geschatte waarde relatief nauwkeurig was. Zowel het directe als indirecte effect is positief en significant wat betekent dat intrinsieke motivatie wel degelijk een deel van de invloed van buitenschoolse sportdeelname op fitheidsprestatie kan verklaren. Dit komt overeen met het onderzoek van Fransen (2014) waarbij een positieve relatie is gevonden bij de invloed van motivatie op fitheidsresultaten. Er is bij dit onderzoek dus sprake van een gedeeltelijke mediatie door intrinsieke motivatie. Echter is de grootte van het directe effect aanzienlijk hoger bij alle onderdelen dan het indirecte effect en geven de scores niet een heel sterk verband weer. Dit betekent dat de sportdeelname buiten school meer invloed heeft op de fitheidsresultaten. Dit wordt ondersteund door het onderzoek van Collard (2014) waarin sporten een duidelijk verband lijkt te hebben met de fitheid van kinderen. Concluderend is er sprake van een zwakke samenhang tussen buiten school om sporten en de fitheidsresultaten waarbij slechts een klein gedeelte verklaard kan worden aan de hand van intrinsieke motivatie.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Timmermans, A.C. and Vries, E. de
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 11 Apr 2024 13:08
Last Modified: 11 Apr 2024 13:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3292

Actions (login required)

View Item View Item