Javascript must be enabled for the correct page display

Effectiviteit groepstraining Druk & Dwars voor educatieve professionals

Putte, Nina van de (2024) Effectiviteit groepstraining Druk & Dwars voor educatieve professionals. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Van_de_Putte_S5737907_Mastertheses_Orthopedagogiek_Versie1.pdf

Download (988kB) | Preview

Abstract

ADHD is de meest voorkomende classificatie bij kinderen. De hoge prevalentie van ADHD bij kinderen roept zorgen op over overdiagnostisering en de dominante farmaceutische benadering. Het stellen van een ADHD-diagnose en medicatiegebruik hebben diverse nadelen, waaronder stigmatisering, negatieve verwachtingen en het risico op een selffulfilling prophecy, wat de prestaties van het kind kan verminderen. Bovendien is medicatiegebruik op lange termijn niet altijd effectief. De biomedische visie domineert, terwijl dit ten koste gaat van de orthopedagogische visie. Educatieve professionals spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van een kind met ADHD, aangezien zij één van de eerste zijn die de gedragingen opmerken. Zij ervaren een verminderde zelfeffectiviteit in de klas of de opvang en hebben moeite met het ADHD-gedrag. Doelstelling: dit onderzoek beoordeelt de impact van de Druk & Dwars training op de biomedische visie op ADHD en de zelfeffectiviteit van educatieve professionals. Methode: de steekproef bestond uit 88 pedagogisch medewerkers en leerkrachten, waarvan er 51 in de experimentele groep zaten en 37 in de controlegroep. Vragenlijsten werden afgenomen direct voor de training, direct na de training en tijdens de follow-up na 6-8 weken. Resultaten: er is een significant effect gevonden van de Druk & Dwars training op de biomedische visie (η² = .22) en zelfeffectiviteit (η² = .14) van educatieve professionals op de korte en lange termijn. Conclusie: Na de Druk & Dwars training vertoonden educatieve professionals een significant positief effect op hun zelfeffectiviteit, terwijl er ook een significante afname was in biomedische visie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Vries, Wietske de and Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Apr 2024 10:00
Last Modified: 12 Apr 2024 10:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3293

Actions (login required)

View Item View Item