Lemmink, Maud (2024) Paniek in pixels. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
thesis maud lemmink online.pdf Download (383kB) | Preview |
Abstract
TikTok draagt mogelijk bij aan meer mensen met een paniekstoornis door zelfdiagnosticering. TikTok is een enorm snel stijgend platform. Na de lancering van de app in 2017 telde de app in 2021 een miljard gebruikers. Anxiety (angst) is een veelbesproken onderwerp op TikTok, de hashtag ’anxiety’ kreeg zo’n negen miljard views. Een deel van deze video’s bestaan uit adviezen van professionals. Dit kan positieve therapeutische voordelen hebben voor herkenning van eigen mentale problemen, wat mensen hoop en opluchting kan geven. Daarnaast worden er ook onjuiste en schadelijke adviezen getoond in de video’s, zonder wetenschappelijk bewijs. Deze video’s zorgen voor een onnodige toename van zelfdiagnosticering en daardoor voor meer mensen met een paniekstoornis. Dit onderzoek richt zich op de motivatie voor het delen van video’s over paniekaanvallen op TikTok en hoe andere TikTok-gebruikers op deze video’s reageren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een kwalitatieve inhoudsanalyse. Door middel van 25 video’s op TikTok met de hashtag ‘panic attack’ is onderzocht welke motivaties voor het plaatsen van de video’s voorkwamen. De gevonden motivaties zijn zelfexpressie, informeren, destigmatiseren, supporten en aansluiting vinden. Ook is er onderzoek gedaan naar de vier populairste reacties onder de video’s en welke motivaties deze reacties bevatten. Uit de resultaten is gebleken dat 52% van de video’s en 65% van de reacties gebaseerd zijn op de motivatie ‘zelfexpressie’. Deze video’s en reacties zijn geplaatst om persoonlijke ervaringen te delen, gedachtes en gevoelens te delen en aandacht te vragen. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op fysieke of online praatgroepen om gedachtes, gevoelens en persoonlijke ervaringen elders dan op TikTok te delen. Een aanbeveling voor de praktijk is het toevoegen van een keurmerk bij de juist gecontroleerde video’s of een link naar een website met juiste informatie.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Batstra, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Apr 2024 09:30 |
Last Modified: | 19 Apr 2024 09:30 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3308 |
Actions (login required)
View Item |