Javascript must be enabled for the correct page display

De omgangswijze van kleuterleerkrachten met etnische en culturele diversiteit en de boodschappen die zij impliceren

Land - van der Linden, Hinke (2024) De omgangswijze van kleuterleerkrachten met etnische en culturele diversiteit en de boodschappen die zij impliceren. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis _ Land - Van der Linden - pdf.pdf

Download (603kB) | Preview

Abstract

In de Nederlandse, pluriforme samenleving is het belangrijk om vanaf de kleuterklas aandacht te besteden aan etnische en culturele diversiteit. Prentenboeken zijn in de kleuterklas een belangrijk hulpmiddel om te leren omgaan met diversiteit. Zeven kleuterleerkrachten uit Nederland kozen een prentenboek omtrent etnische of culturele diversiteit. Zij werden geïnterviewd over het gekozen prentenboek, een les die zij formuleerden op basis van het prentenboek en hun dagelijkse omgang met diversiteit. Het interview werd deductief gecodeerd met behulp van een vooraf opgestelde coderingslijst om de overtuigingen van de leraren en de impliciete boodschappen die zij uitzenden vast te stellen. Dit werd aangevuld met inductieve, thematische codering. Uit de data bleek dat de leerkrachten vaak prentenboeken kozen als hulpmiddel waarin leerlingen zichzelf kunnen herkennen. Een deel van de gekozen prentenboeken kan worden gecategoriseerd als multicultureel en anti-vooroordelenonderwijs, andere bevorderen stereotypen en vooroordelen. De kleuterleerkrachten lijken zich niet bewust van de impliciete boodschappen die prentenboeken versturen. Hun opvattingen over het initiëren van gesprekken over diversiteit lopen uiteen. Sommige kleuterleerkrachten willen diversiteit in de klas integreren of een gesprek uitlokken. Anderen gaven aan te wachten tot leerlingen vragen stellen over diversiteit, mede vanuit de verwachting dat jonge kinderen weinig bezig zijn met diversiteit. De resultaten van dit onderzoek impliceren dat het van belang is om het bewustzijn van kleuterleerkrachten omtrent impliciete boodschappen in prentenboeken te vergroten, evenals het ontwikkelen van etnisch en cultureel bewustzijn bij jonge kinderen. Trefwoorden: etnische en culturele diversiteit, kleuterleerkrachten, prentenboeken, impliciete boodschappen

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Mascareno Lara, M.N.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Apr 2024 09:29
Last Modified: 19 Apr 2024 09:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3309

Actions (login required)

View Item View Item